*
Γιώργος Κογιάννης
***
*
Βασικός και ξεκάθαρος στόχος της προκήρυξης για την πρόσληψη προσωπικού με δίμηνες συμβάσεις στο μεταβατικό σχήμα της αποκαλούμενης «Δημόσιας Τηλεόρασης», είναι η διάσπαση των εργαζομένων της ΕΡΤ που συνεχίζουν να εκπέμπουν πρόγραμμα. Το ομολογούν άλλωστε και οι εμπνευστές της, ορίζοντας ότι το ένα τέταρτο του προσωπικού θα προσληφθεί τώρα και το υπόλοιπο όταν αδειάσουν οι εγκαταστάσεις της Αγίας Παρασκευής και της ΕΤ-3.
*
Προχειρότητα και πονηριές
στην προκήρυξη για την ΕΡΤ
Πέραν αυτού, η προκήρυξη διακατέχεται απ την αρχή ως το τέλος, από τη μπακαλίστικη λογική «τρεις το λάδι, τρεις το ξύδι, έξι το λαδόξυδο…». Βασίζεται αποκλειστικά και μόνον στα τυπικά προσόντα και αγνοεί τα ουσιαστικά, ωσάν να πρόκειται να προσλάβεις οδηγούς για τα λεωφορεία, που πρέπει ως μοναδικό προσόν να διαθέτουν δίπλωμα οδήγησης επαγγελματικής κατηγορίας!
Μερικά παραδείγματα:
Δύο σκηνοθέτες αποφοίτησαν από την ίδια σχολή. Ο πρώτος εξελίχθηκε σε αστέρι γιατί αγάπησε τη δουλειά του κι ο δεύτερος παρέμεινε μέτριος. Ο δεύτερος παντρεύτηκε κι έχει δύο παιδιά. Ποιος συγκεντρώνει περισσότερα μόρια; Ο δεύτερος!...
Στις ειδήσεις της ΕΡΤ οι σκηνοθέτες με τις καλύτερες σπουδές είναι δύο γυναίκες. Στην πίεση που απαιτεί η δουλειά κατά τη διάρκεια των δελτίων ειδήσεων ή των εκτάκτων εκπομπών, σήκωναν τα χέρια ψηλά γιατί ως εκεί έφταναν τα όριά τους… Κάποιοι άλλοι σκηνοθέτες με τις βασικές σπουδές δεν επικαλέστηκαν ποτέ «όρια», αντιθέτως τρέφονταν από το στρες και την πίεση των δελτίων… Με βάση την προκήρυξη, ποιός θα επιλεγεί;
Όταν στη μία από τις προαναφερόμενες σκηνοθέτες ανατέθηκε ένα ειδησεογραφικό ντοκιμαντέρ, έκανε εξαιρετική δουλειά. Δεν σημαίνει απαραίτητα, δηλαδή, ότι ο διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης του κινηματογράφου Θόδωρος Αγγελόπουλος θα ήταν το ίδιο καλός στις ανάγκες και τους ρυθμούς ενός δελτίου ειδήσεων…
Εκτός από τα τυπικά προσόντα, σε επαγγέλματα όπως αυτά των εργαζομένων στην τηλεόραση ή της δημοσιογραφίας, υπάρχει και το ταλέντο! Κάτι που φαίνεται αγνοούν ή δεν του δίνουν και πολύ αξία, οι συντάκτες της προκήρυξης.
Δεν είναι τυχαίο που τα επαγγέλματα αυτά είχαν εξαιρεθεί από τη διαδικασία των προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ με το σύστημα των μορίων… Αντε να κρίνουν το ΑΣΕΠ και στην προκειμένη περίπτωση οι υπεύθυνοι του υπουργείου Οικονομικών (!), γιατί και πως ο Γ. Λ. της ΕΡΤ είναι ένας από τους καλύτερους φωτιστές αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα…
Αντε να καταλάβουν, γιατί και πως έγινε και προσέλαβαν ως παρουσιαστή ειδήσεων ή εκπομπών, κάποιον που τραυλίζει ή φοβάται να κοιτάξει κατάματα έναν υπουργό και να του απευθύνει το λόγο – πόσο μάλλον να τον στριμώξει κιόλας!
Μα γιατί, θα αναρωτηθούν, αφού είχε τα τυπικά προσόντα και δύο μεταπτυχιακά. Και δίπλωμα γνώσης χειρισμού υπολογιστών! Αγνοούν προφανώς ότι αυτή η δουλειά απαιτεί εμπειρία, γνώσεις και ταλέντο…
Η κατάτμηση των θέσεων των δημοσιογράφων ανά κατηγορία (διευθυντής ειδήσεων, αρχισυντάκτες, πολιτικοί συντάκτες κλπ), κρύβει άλλη μια κουτοπονηριά των εμπνευστών της προκήρυξης. Είναι ο τρόπος για να πεταχτεί απ έξω ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων της πρώην ΕΡΤ και να προσληφθούν άλλοι από την αγορά, που δεν έχουν ενοχλήσει καθόλου την κυβέρνηση.
Δείτε τι συμβαίνει: Κάθε δημοσιογράφος θα καταθέτει υποψηφιότητα για τη συγκεκριμένη θέση. Διευθυντής, πολιτικός συντάκτης, αρχισυντάκτης, παρουσιαστής κλπ. Για μία και μόνον θέση. Αν δεν επιλεγεί, έφυγε. Δεν διεκδικεί την πρόσληψή του σε άλλη κατηγορία. Για τις 8 θέσεις πολιτικών συντακτών, επί παραδείγματι, μπορεί να κατατεθούν 30 υποψηφιότητες. Οι 22 θα μείνουν απ΄ έξω και θα φύγουν. Μπορεί βεβαίως, από τους 8 που θα προσληφθούν να μην έχει κανείς τους εμπειρία απ΄ το πολιτικό ρεπορτάζ, αφού δεν απαιτείται κι ούτε συνυπολογίζεται κάτι τέτοιο. Μπορεί να είναι νέα παιδιά και να διαθέτουν, όπως είναι φυσικό, περισσότερα τυπικά προσόντα σε επίπεδο σπουδών. Είναι γνωστό ότι δημοσιογραφικές σχολές πανεπιστημιακού επιπέδου λειτουργούν στην Ελλάδα τα τελευταία 15 χρόνια.
Μπορεί να υποστηρίξει κανείς, μα πρόκειται για το μεταβατικό στάδιο ως τη λειτουργία του …ΝΕΡΙΤ. Ας είμαστε επιεικείς.
Φοβάμαι πως απ΄ αυτή τη λογική και νοοτροπία θα διαπνέονται και οι επόμενες κινήσεις. Ας μην μας διαφεύγει επίσης, ότι η εικόνα ενός προϊόντος, στην προκειμένη περίπτωση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, πολύ εύκολα γκρεμίζεται και πάρα πολύ δύσκολα ξαναχτίζεται. Και το τίμημα από τη ζημιά είναι πολύ υψηλό. Το οποίο πρέπει κάποιος να πληρώσει!
Βεβαίως, για να λειτουργήσει ακόμη και αυτός ο μεταβατικός φορέας που τόσο επιθυμεί η κυβέρνηση για να μην αναγνωρίσει την αποτυχία των κινήσεών της σ΄ ό,τι αφορά στην ΕΡΤ, δεν αρκεί μόνον η πρόσληψη προσωπικού. Βάσει ποιού κανονισμού θα λειτουργεί αυτό το προσωπικό; Βάσει ποιάς νομοθεσίας θα γίνονται οι προμήθειες υλικών; Ποιός και πότε θα κάνει μειοδοτικούς διαγωνισμούς; Ποιος και με ποιές διαδικασίες θα αγοράζει πρόγραμμα, αφού δεν προκηρύσσονται ανάλογες διευθυντικές θέσεις; Προφανώς αυτοί θα διορίζονται. Προφανείς και οι λόγοι!
Και κάτι τελευταίο:
Αλήθεια, οι 2 θέσεις «εκφωνητών-τηλεπαρουσιαστών», τι ακριβώς σημαίνουν; Θα ξαναζήσουμε εποχές ΥΕΝΕΔ και θα ξαναδούμε στις οθόνες μας τις διαδόχους της συμπαθούς Νάκης Αγάθου να μας λένε τι ακολουθεί στο πρόγραμμα; Τόσο μπροστά;..
Μερικά παραδείγματα:
Δύο σκηνοθέτες αποφοίτησαν από την ίδια σχολή. Ο πρώτος εξελίχθηκε σε αστέρι γιατί αγάπησε τη δουλειά του κι ο δεύτερος παρέμεινε μέτριος. Ο δεύτερος παντρεύτηκε κι έχει δύο παιδιά. Ποιος συγκεντρώνει περισσότερα μόρια; Ο δεύτερος!...
Στις ειδήσεις της ΕΡΤ οι σκηνοθέτες με τις καλύτερες σπουδές είναι δύο γυναίκες. Στην πίεση που απαιτεί η δουλειά κατά τη διάρκεια των δελτίων ειδήσεων ή των εκτάκτων εκπομπών, σήκωναν τα χέρια ψηλά γιατί ως εκεί έφταναν τα όριά τους… Κάποιοι άλλοι σκηνοθέτες με τις βασικές σπουδές δεν επικαλέστηκαν ποτέ «όρια», αντιθέτως τρέφονταν από το στρες και την πίεση των δελτίων… Με βάση την προκήρυξη, ποιός θα επιλεγεί;
Όταν στη μία από τις προαναφερόμενες σκηνοθέτες ανατέθηκε ένα ειδησεογραφικό ντοκιμαντέρ, έκανε εξαιρετική δουλειά. Δεν σημαίνει απαραίτητα, δηλαδή, ότι ο διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης του κινηματογράφου Θόδωρος Αγγελόπουλος θα ήταν το ίδιο καλός στις ανάγκες και τους ρυθμούς ενός δελτίου ειδήσεων…
Εκτός από τα τυπικά προσόντα, σε επαγγέλματα όπως αυτά των εργαζομένων στην τηλεόραση ή της δημοσιογραφίας, υπάρχει και το ταλέντο! Κάτι που φαίνεται αγνοούν ή δεν του δίνουν και πολύ αξία, οι συντάκτες της προκήρυξης.
Δεν είναι τυχαίο που τα επαγγέλματα αυτά είχαν εξαιρεθεί από τη διαδικασία των προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ με το σύστημα των μορίων… Αντε να κρίνουν το ΑΣΕΠ και στην προκειμένη περίπτωση οι υπεύθυνοι του υπουργείου Οικονομικών (!), γιατί και πως ο Γ. Λ. της ΕΡΤ είναι ένας από τους καλύτερους φωτιστές αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα…
Αντε να καταλάβουν, γιατί και πως έγινε και προσέλαβαν ως παρουσιαστή ειδήσεων ή εκπομπών, κάποιον που τραυλίζει ή φοβάται να κοιτάξει κατάματα έναν υπουργό και να του απευθύνει το λόγο – πόσο μάλλον να τον στριμώξει κιόλας!
Μα γιατί, θα αναρωτηθούν, αφού είχε τα τυπικά προσόντα και δύο μεταπτυχιακά. Και δίπλωμα γνώσης χειρισμού υπολογιστών! Αγνοούν προφανώς ότι αυτή η δουλειά απαιτεί εμπειρία, γνώσεις και ταλέντο…
Η κατάτμηση των θέσεων των δημοσιογράφων ανά κατηγορία (διευθυντής ειδήσεων, αρχισυντάκτες, πολιτικοί συντάκτες κλπ), κρύβει άλλη μια κουτοπονηριά των εμπνευστών της προκήρυξης. Είναι ο τρόπος για να πεταχτεί απ έξω ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων της πρώην ΕΡΤ και να προσληφθούν άλλοι από την αγορά, που δεν έχουν ενοχλήσει καθόλου την κυβέρνηση.
Δείτε τι συμβαίνει: Κάθε δημοσιογράφος θα καταθέτει υποψηφιότητα για τη συγκεκριμένη θέση. Διευθυντής, πολιτικός συντάκτης, αρχισυντάκτης, παρουσιαστής κλπ. Για μία και μόνον θέση. Αν δεν επιλεγεί, έφυγε. Δεν διεκδικεί την πρόσληψή του σε άλλη κατηγορία. Για τις 8 θέσεις πολιτικών συντακτών, επί παραδείγματι, μπορεί να κατατεθούν 30 υποψηφιότητες. Οι 22 θα μείνουν απ΄ έξω και θα φύγουν. Μπορεί βεβαίως, από τους 8 που θα προσληφθούν να μην έχει κανείς τους εμπειρία απ΄ το πολιτικό ρεπορτάζ, αφού δεν απαιτείται κι ούτε συνυπολογίζεται κάτι τέτοιο. Μπορεί να είναι νέα παιδιά και να διαθέτουν, όπως είναι φυσικό, περισσότερα τυπικά προσόντα σε επίπεδο σπουδών. Είναι γνωστό ότι δημοσιογραφικές σχολές πανεπιστημιακού επιπέδου λειτουργούν στην Ελλάδα τα τελευταία 15 χρόνια.
Μπορεί να υποστηρίξει κανείς, μα πρόκειται για το μεταβατικό στάδιο ως τη λειτουργία του …ΝΕΡΙΤ. Ας είμαστε επιεικείς.
Φοβάμαι πως απ΄ αυτή τη λογική και νοοτροπία θα διαπνέονται και οι επόμενες κινήσεις. Ας μην μας διαφεύγει επίσης, ότι η εικόνα ενός προϊόντος, στην προκειμένη περίπτωση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, πολύ εύκολα γκρεμίζεται και πάρα πολύ δύσκολα ξαναχτίζεται. Και το τίμημα από τη ζημιά είναι πολύ υψηλό. Το οποίο πρέπει κάποιος να πληρώσει!
Βεβαίως, για να λειτουργήσει ακόμη και αυτός ο μεταβατικός φορέας που τόσο επιθυμεί η κυβέρνηση για να μην αναγνωρίσει την αποτυχία των κινήσεών της σ΄ ό,τι αφορά στην ΕΡΤ, δεν αρκεί μόνον η πρόσληψη προσωπικού. Βάσει ποιού κανονισμού θα λειτουργεί αυτό το προσωπικό; Βάσει ποιάς νομοθεσίας θα γίνονται οι προμήθειες υλικών; Ποιός και πότε θα κάνει μειοδοτικούς διαγωνισμούς; Ποιος και με ποιές διαδικασίες θα αγοράζει πρόγραμμα, αφού δεν προκηρύσσονται ανάλογες διευθυντικές θέσεις; Προφανώς αυτοί θα διορίζονται. Προφανείς και οι λόγοι!
Και κάτι τελευταίο:
Αλήθεια, οι 2 θέσεις «εκφωνητών-τηλεπαρουσιαστών», τι ακριβώς σημαίνουν; Θα ξαναζήσουμε εποχές ΥΕΝΕΔ και θα ξαναδούμε στις οθόνες μας τις διαδόχους της συμπαθούς Νάκης Αγάθου να μας λένε τι ακολουθεί στο πρόγραμμα; Τόσο μπροστά;..
---
Σημ.: την επιμέλεια της εικονογράφησης είχε η Ανασυγκρότηση
*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου