*
Ανασυγκρότηση
****
Ο νόμος για τις τηλεοπτικές άδειες και την κρατική επικοινωνία, που ψηφίστηκε στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά. Το πρώτο είναι πως άλλαξε σε πολλά σημεία σε σχέση με το αρχικό σχέδιο της δημόσιας διαβούλευσης, ώστε να μην υπάρξουν προσκόμματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το δεύτερο, ότι ενσωμάτωσε στη νομοθεσία για την τηλεόραση τις ρυθμίσεις του άσχετου σχεδίου νόμου για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική και τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
Ως αποτέλεσμα προκύπτει ένας νόμος 300 και πλέον σελίδων, που επιχειρεί να επαναρρυθμίσει τόσο την αγορά της τηλεόρασης όσο και την κρατική επικοινωνιακή πολιτική, μέσω της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης, με πρόχειρο τρόπο. Επιπλέον, παρεμβαίνει στη λειτουργία και στον έλεγχο της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών.
Το κομβικό σημείο είναι ο αριθμός των τηλεοπτικών σταθμών που θα εκπέμπουν. Η κυβέρνηση επιμένει να αποφασίσει τον αριθμό ο αρμόδιος υπουργός, με άγνωστα κριτήρια, αλλά και να ορίσει εκείνος την τιμή. Οι διατάξεις αυτές υπήρχαν παραλλαγμένες και σε παλαιότερους νόμους, αλλά δεν είχαν προκαλέσει τέτοιες αντιδράσεις. Τώρα, όμως, η ψηφιακή μετάδοση επιτρέπει να συνυπάρχουν περισσότεροι σταθμοί (κανάλια) σε μία συχνότητα. Σε αυτό το σημείο, και για να μην υπάρξουν ενστάσεις, ο πιο σίγουρος δρόμος θα ήταν να παρουσιαστούν τα δεδομένα που προσφέρει το ψηφιακό φάσμα και να αποφασίσει η Βουλή με βάση τη νομοτεχνική εισήγηση.
Το άλλο σημαντικό σημείο είναι η άρνηση της αναγνώρισης των επενδύσεων που έχουν κάνει μέχρι σήμερα οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις που λειτουργούσαν υπό την ανοχή της Πολιτείας, «καταλαμβάνοντας συχνότητες», έναντι άλλων που περίμεναν τις προκηρύξεις, όπως αναφέρει η Ολομέλεια του ΣτΕ. Σταθμοί που εκπέμπουν επί χρόνια θα βρεθούν στο ίδιο σημείο εκκίνησης με άλλους που θα δηλώσουν πως θα ξεκινήσουν τώρα.
Στον νέο νόμο δεν περιλαμβάνεται η υποχρέωση των ιδιωτικών καναλιών και της ΕΡΤ να καλύπτουν με το ψηφιακό σήμα τους το 98% του πληθυσμού της χώρας. Ακόμη, δεν καθορίζεται συγκεκριμένο μετοχικό κεφάλαιο για τα περιφερειακά κανάλια. Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, ενώ υπάρχει υποχρέωση για απασχόληση με συμβάσεις συγκεκριμένου αριθμού εργαζομένων, κάτι που αναμένεται να δημιουργήσει σοβαρά ζητήματα, δεν αναφέρεται υποχρέωση για τις ειδικότητες της τηλεόρασης. Το θέμα αφήνεται να λυθεί στο μέλλον με έκδοση υπουργικής απόφασης για μητρώο ειδικοτήτων! Επίσης, δίνεται η δυνατότητα παραγωγής προγράμματος σε άλλες εταιρείες του ίδιου ομίλου, στις οποίες δεν ισχύουν οι περιορισμοί του νόμου!
Για την ίδρυση της κρατικής αντι-Digea, της ΕΡΤ ΝΕΤ, απαλείφθηκε ο όρος «θυγατρική» εταιρεία και εισάγεται ο χαρακτηρισμός της «συνδεδεμένης» με την ΕΡΤ εταιρείας. Επίσης, απαλείφθηκε η δυνατότητα να μεταφέρει άλλα τηλεοπτικά κανάλια στο δίκτυό της! Η ΕΡΤ ΝΕΤ είναι ο νέος κρατικός πάροχος δικτύου, με μετοχικό κεφάλαιο 7 εκατ. ευρώ και ανεξάρτητο ΔΣ, το οποίο καθορίζεται από τον μέτοχό της, δηλαδή τα αρμόδια υπουργεία. Τα έσοδά της προέρχονται από την παροχή υπηρεσιών στην ΕΡΤ και σε… άλλους.
Να αποφασίσει η Βουλή
για τον αριθμό των αδειών!
Ως αποτέλεσμα προκύπτει ένας νόμος 300 και πλέον σελίδων, που επιχειρεί να επαναρρυθμίσει τόσο την αγορά της τηλεόρασης όσο και την κρατική επικοινωνιακή πολιτική, μέσω της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης, με πρόχειρο τρόπο. Επιπλέον, παρεμβαίνει στη λειτουργία και στον έλεγχο της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών.
Το κομβικό σημείο είναι ο αριθμός των τηλεοπτικών σταθμών που θα εκπέμπουν. Η κυβέρνηση επιμένει να αποφασίσει τον αριθμό ο αρμόδιος υπουργός, με άγνωστα κριτήρια, αλλά και να ορίσει εκείνος την τιμή. Οι διατάξεις αυτές υπήρχαν παραλλαγμένες και σε παλαιότερους νόμους, αλλά δεν είχαν προκαλέσει τέτοιες αντιδράσεις. Τώρα, όμως, η ψηφιακή μετάδοση επιτρέπει να συνυπάρχουν περισσότεροι σταθμοί (κανάλια) σε μία συχνότητα. Σε αυτό το σημείο, και για να μην υπάρξουν ενστάσεις, ο πιο σίγουρος δρόμος θα ήταν να παρουσιαστούν τα δεδομένα που προσφέρει το ψηφιακό φάσμα και να αποφασίσει η Βουλή με βάση τη νομοτεχνική εισήγηση.
Το άλλο σημαντικό σημείο είναι η άρνηση της αναγνώρισης των επενδύσεων που έχουν κάνει μέχρι σήμερα οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις που λειτουργούσαν υπό την ανοχή της Πολιτείας, «καταλαμβάνοντας συχνότητες», έναντι άλλων που περίμεναν τις προκηρύξεις, όπως αναφέρει η Ολομέλεια του ΣτΕ. Σταθμοί που εκπέμπουν επί χρόνια θα βρεθούν στο ίδιο σημείο εκκίνησης με άλλους που θα δηλώσουν πως θα ξεκινήσουν τώρα.
Στον νέο νόμο δεν περιλαμβάνεται η υποχρέωση των ιδιωτικών καναλιών και της ΕΡΤ να καλύπτουν με το ψηφιακό σήμα τους το 98% του πληθυσμού της χώρας. Ακόμη, δεν καθορίζεται συγκεκριμένο μετοχικό κεφάλαιο για τα περιφερειακά κανάλια. Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, ενώ υπάρχει υποχρέωση για απασχόληση με συμβάσεις συγκεκριμένου αριθμού εργαζομένων, κάτι που αναμένεται να δημιουργήσει σοβαρά ζητήματα, δεν αναφέρεται υποχρέωση για τις ειδικότητες της τηλεόρασης. Το θέμα αφήνεται να λυθεί στο μέλλον με έκδοση υπουργικής απόφασης για μητρώο ειδικοτήτων! Επίσης, δίνεται η δυνατότητα παραγωγής προγράμματος σε άλλες εταιρείες του ίδιου ομίλου, στις οποίες δεν ισχύουν οι περιορισμοί του νόμου!
Για την ίδρυση της κρατικής αντι-Digea, της ΕΡΤ ΝΕΤ, απαλείφθηκε ο όρος «θυγατρική» εταιρεία και εισάγεται ο χαρακτηρισμός της «συνδεδεμένης» με την ΕΡΤ εταιρείας. Επίσης, απαλείφθηκε η δυνατότητα να μεταφέρει άλλα τηλεοπτικά κανάλια στο δίκτυό της! Η ΕΡΤ ΝΕΤ είναι ο νέος κρατικός πάροχος δικτύου, με μετοχικό κεφάλαιο 7 εκατ. ευρώ και ανεξάρτητο ΔΣ, το οποίο καθορίζεται από τον μέτοχό της, δηλαδή τα αρμόδια υπουργεία. Τα έσοδά της προέρχονται από την παροχή υπηρεσιών στην ΕΡΤ και σε… άλλους.
---
---
*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου