Παρασκευή 27 Ιουνίου 2014

... το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ "σανίδα σωτηρίας" του ΕΔΟΕΑΠ; ...

*
Ανασυγκρότηση
***
*

Το ασφαλιστικό σύστημα στα ΜΜΕ και η ΕΣΠΗΤ

Ανάλυση από την «Δημοσιογραφική Ανανέωση & Ενωτική Κίνηση Δημοσιογράφων» για το ασφαλιστικό:



ΤΟ ΕΤΑΠ-ΜΜΕ ΚΑΙ ΤΑ Ν.Π.Ι.Δ.

«Όλα τα ζώα είναι ίσα, αλλά μερικά ζώα
είναι πιο ίσα από τα άλλα»
Τζορτζ Όργουελ – «Η φάρμα των ζώων» (1945)


H κρίση της Δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης έχει ονοματεπώνυμο: Πέρα από τις γνωστές παλιές «αμαρτίες» (κακοδιαχείριση, χρηματιστήριο, ανείσπρακτες οφειλές, μαϊμού συντάξεις – επιδόματα κ.τ.λ.) προστέθηκαν και οι νέες, όπως Μνημόνια – Μεσοπρόθεσμα Προγράμματα Δημοσιονομικής Προσαρμογής – PSI («κούρεμα» των αποθεματικών των Ταμείων), εκτίναξη της ανεργίας και της ανασφάλιστης «μαύρης» εργασίας, λόγω των σκληρών πολιτικών λιτότητας των μνημονίων.

Επίσης, έχει και σαφή πολιτική κατεύθυνση: «ιδιωτικοποίηση» της Δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης, πλην της ελάχιστης εγγυημένης σύνταξης από το κράτος, που ορίζεται από 1/1/2015 στα 360 ευρώ.

Ας δούμε τα πράγματα πιο συγκεκριμένα με κατανοητές ερωταπαντήσεις:
  • Τι προβλέπει το «Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής», το οποίο δεσμεύεται από την τρόικα να υλοποιήσει η κυβέρνηση;
Πρακτικά ο στόχος τους είναι ένας: Συρρίκνωση της κρατικής επιχορήγησης προς τα Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης από 21 δισ. ευρώ το 2011, σε 8,6 δισ. ευρώ ετησίως έως το 2017


Με την υλοποίηση των μέτρων που έχουν ψηφιστεί προβλέπεται και άλλη μείωση των επικουρικών συντάξεων, μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9%, κατάργηση κοινωνικών πόρων (με το αγγελιόσημο – βασικό κοινωνικό πόρο / έσοδο του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ να απειλείται με συρρίκνωση / δέσμευση / εξαφάνιση, από το υπ. Οικονομικών συμπαρασύροντας – απειλώντας ευθέως τη βιωσιμότητα του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (ΕΔΟΕΑΠ, ΤΕΑΣ), του κλάδου ΜΜΕ. Ήδη, το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) στο πλαίσιο εφαρμογής της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος που ισχύει από 1/7/2014 για όλα τα επικουρικά Ταμεία, ανακοίνωσε μείωση των επικουρικών συντάξεων που χορηγεί κατά 5,2%, από 1η Ιουλίου 2014. Εισερχόμαστε στην εποχή των επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ – ασανσέρ, χωρίς καμία κρατική εγγύηση, ούτε για το ύψος, ούτε για τη χορήγηση. Το μοναδικό κριτήριο, πόσα και αν δοθούν, θα είναι η ισοσκέλιση εσόδων – δαπανών του Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ) που τα χορηγεί.
  • Σε τι διαφέρει το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ από τα υπόλοιπα Ταμεία μισθωτών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που έχουν συγχωνευθεί στο ΙΚΑ;
Το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ (όπως και ο ΕΔΟΕΑΠ και τα ΤΕΑΣ) δεν χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, ούτε έχει χρηματοδοτηθεί ποτέ, παρότι το Σύνταγμα ρητά ορίζει πως η χρηματοδότηση της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης είναι τριμερής: εισφορές εργαζομένων – εισφορές εργοδοτών – κράτος. Αντί κρατικής χρηματοδότησης, έχει εκχωρηθεί στα Ασφαλιστικά Ταμεία των ΜΜΕ ο δημόσιος κοινωνικός πόρος του αγγελιοσήμου (20% για τα έντυπα, 21,5% για τα ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ, 16% για τις ημερήσιες εφημερίδες της Θεσσαλονίκης).
  • Τι ακριβώς είναι το αγγελιόσημο και γιατί απειλείται;
Το αγγελιόσημο ρητά ορίζεται ως κοινωνικός πόρος (Ν. 3655/2008). Επιβάλλεται στην αξία των τιμολογίων, τα οποία αφορούν καταχωρίσεις ή μεταδόσεις διαφημιστικών μηνυμάτων, με την διάθεση χώρου σε έντυπο, ή την διάθεση ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού χρόνου, ή ακόμη και την ανάληψη χορηγίας εκπομπής για τον ίδιο λόγο (θεωρείται διαφήμιση). Το καθεστώς υποχρέωσης/επιβολής/είσπραξης αγγελιοσήμου καθορίζεται με την παραπάνω και άλλες προγενέστερες νομοθετικές παρεμβάσεις (248/1967, 1866/1989, 1989/1991, 2145/1993, 2413/1996, 2429/1996 κ.ά.). Υποκαθιστά εργοδοτικές εισφορές και την κρατική χρηματοδότηση στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης των εργαζομένων στα ΜΜΕ, εξ αρχής λόγο για τον οποίο θεσπίστηκε. Σύμφωνα με γνωμοδοτήσεις νομικών που έχουν εξασφαλίσει τα Σωματεία ΜΜΕ, αλλά και το ΕΤΑΠ ΜΜΕ, το αγγελιόσημο συνιστά «οιονεί εργοδοτική εισφορά» και ως τέτοια δεν πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στην κατηγορία των κοινωνικών πόρων / φόρων υπέρ τρίτων. Γι’ αυτό, απαιτούμε και αγωνιζόμαστε να εξαιρεθεί από τη μνημονιακή δέσμευση της κυβέρνησης για «τον εξορθολογισμό των κοινωνικών πόρων / φόρων υπέρ τρίτων», όπως «συστήνεται» στην περιβόητη «εργαλειοθήκη» του ΟΟΣΑ. Μόνο που αυτό δεν αρκεί να το υποστηρίζουμε εμείς, αλλά πρέπει να υπάρχει η αντίστοιχη πολιτική βούληση για να γίνει δεκτό από την κυβέρνηση ή να το επιβάλλουν οι αγώνες των εργαζομένων στα ΜΜΕ. Επιπλέον, διαφημιζόμενοι (ΣΔΕ) και διαφημιστές (ΕΔΕΕ) συντάσσονται με την τρόικα για την κατάργηση του πόρου μας, πιστεύοντας ότι το ποσοστό του αγγελιοσήμου θα ρίξει το κόστος της διαφήμισης και θα καταλήξει στις τσέπες τους.

Αναμένονται ραγδαίες εξελίξεις για το θέμα, καθώς στα προαπαιτούμενα για την επαναδιαπραγμάτευση του χρέους, πρέπει μέχρι το φθινόπωρο να έχουν οριστικοποιηθεί τα πεδία αλλαγών στο Ασφαλιστικό, που θα ισχύσουν από την 1.1.2015. Δηλαδή νέος κύκλος ενοποίησης ασφαλιστικών ταμείων, κάθετες ενοποιήσεις και ενσωμάτωση των επικουρικών ταμείων στους φορείς κύριας ασφάλισης, δημιουργώντας ζωτικό χώρο για τον τρίτο πυλώνα της ιδιωτικής ασφάλισης. Επίσης, μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης, αλλαγή τρόπου υπολογισμού των συντάξεων και εφαρμογή της βασικής σύνταξης από το 2015, καθώς και περικοπές σε μία δεύτερη ομάδα κοινωνικών πόρων από τους οποίους χρηματοδοτείται ένα μεγάλο μέρος των ασφαλιστικών ταμείων. Αναμένονται επίσης αλλαγές στο ύψος των επικουρικών συντάξεων λόγω εφαρμογής της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος, από όλους τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης.


  • Τι εισπράττουν τα ασφαλιστικά Ταμεία ΜΜΕ από το αγγελιόσημο και πώς κατανέμεται μεταξύ των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και των σωματείων;
Το αγγελιόσημο αποτελεί περίπου το 70% των εσόδων των Ταμείων ΜΜΕ. Από το συνολικό έσοδο του αγγελιοσήμου με βάση το νόμο Πετραλιά (3655/2008), 10% υποχρεωτικά αποδίδεται στο Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ), το οποίο είχε θεσπιστεί για να χρηματοδοτήσει -υποτίθεται- μελλοντικές ανάγκες της δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης. Σήμερα χρησιμοποιείται για να «βουλώνει τρύπες» στον κρατικό προϋπολογισμό («Βοήθεια στο Σπίτι» κ.ά.). Η κατανομή του αγγελιοσήμου μεταξύ των δικαιούχων έχει διαμορφωθεί ως εξής:



Παρατηρήσεις: Με βάση τις κατανομές αγγελιοσήμου, η Β’ Διεύθυνση (π. ΤΑΙΣΥΤ) του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ όπου είναι ασφαλισμένη η συντριπτική πλειονότητα των μελών της ΕΣΠΗΤ, εισπράττει αγγελιόσημο ΜΟΝΟ από τον Περιοδικό Τύπο. Αλλά και από αυτό το 20% το οποίο συνεισφέρουν ως «οιονεί εργοδοτική εισφορά» τα περιοδικά και μη ημερήσιες εφημερίδες (εβδομαδιαίες & μηνιαίες), μόνο το 8,5% καταλήγει στην Β’ Διεύθυνση, ενώ το υπόλοιπο κατανέμεται σε άλλους αυτοτελείς Λογαριασμούς άλλων Διευθύνσεων του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, σωματεία εργαζομένων και εργοδοτικούς φορείς.

Και όμως, και άλλο κομμάτι από το 8,5% αυτού του ήδη λεηλατημένου αγγελιοσήμου του περιοδικού Τύπου, διεκδικεί/μεθοδεύει να υφαρπάξει το συντεχνιακό κονκλάβιο της ΕΣΗΕΑ, για λογαριασμό του ΕΔΟΕΑΠ. Για να γίνει αυτό, αρκεί μια απλή Υπουργική Απόφαση
(...)
---
---
*

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου