Τρίτη, 27 Ιανουαρίου 2015

... δημοκόποι, δημοσκόποι και ΜΜΕ ...

*
Ανασυγκρότηση
***
*

Η νέα ήττα των δημοσκόπων
και το παιχνίδι των ΜΜΕ

Το γεύμα των δημοσιογράφων του Βήματος με τον επικεφαλής της Καπα Research

Για μια ακόμη φορά τα τελευταία χρόνια όλες οι εταιρείες δημοσκοπήσεων όχι απλά έπεσαν έξω, αλλά συνετρίβησαν! Όλες οι εταιρίες επί ένα μήνα σε δεκάδες δημοσκοπήσεις που διεξήχθησαν έδιναν περίπου τα ίδια αποτελέσματα. Και όλες ανεξαιρέτως έδιναν πρωτοπορία ΣΥΡΙΖΑ με 3-5 μονάδες και μάλιστα μια εβδομάδα πριν τις εκλογές οι περισσότερες μιλούσαν και για κλείσιμο ψαλίδας. Μοναδική εξαίρεση ήταν μόλις δύο ή τρεις που έγιναν για λογαριασμό Μέσων που είναι φιλικά προς τον ΣΥΡΙΖΑ, όπως για παράδειγμα το tvxs που έδειχναν διαφορές πάνω από 6-7 μονάδες. Όμως αυτές έγιναν από μικρές εταιρείες και ακριβώς επειδή ήταν στα συγκεκριμένα Μέσα δεν προβλήθηκαν από τα υπόλοιπα ΜΜΕ. Οι υπόλοιπες εταιρείες έπεσαν κατά κράτος έξω όχι μόνο στη διαφορά ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ, αλλά και σε άλλες προβλέψεις, όπως στο ότι όλες έδιναν έξω τους ΑΝΕΛ και όλες έδιναν με λιγότερη ή μεγαλύτερη διαφορά τρίτο το Ποτάμι. Καμία δεν έδωσε τελευταίο το ΠΑΣΟΚ και επίσης καμία δεν είδε την άλλη έκπληξη των εκλογών, δηλαδή τα αξιοσημείωτα ποσοστά του Λεβέντη και του Γκλέτσου.

Και ενώ σε όλη την πολιτικοδημοσιογραφική πιάτσα ακόμη και με μια βόλτα στους δρόμους ή στα σπίτια που λέει ο λόγος, έβλεπες και άκουγες ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι πολύ μπροστά και ότι η Χρυσή Αυγή έχει… ρεύμα οι εταιρείες επέμεναν μέχρι και 48 ώρες πριν τις εκλογές στις προβλέψεις που προαναφέραμε. Την Παρασκευή πλέον δειλά κάποιες δημοσκοπήσεις άρχισαν να δείχνουν άνοιγμα της ψαλίδας που έφτασε στο 6% και άρχισαν να δίνουν τη ΧΑ ότι έχει πιθανότητες για τρίτη θέση οριακά. Και πάλι έξω έπεσαν και μάλιστα πολύ, μόλις 48 ώρες πριν τις εκλογές. Και έρχονται τώρα και λένε «Μα το είπαμε ρε παιδιά, 6 μονάδες δώσαμε και ήταν 9. Βάλτε το +- 2 του στατιστικού λάθους και είμαστε μέσα». Τότε γιατί δεν έδιναν 12 μονάδες; Πάλι με το στατιστικό λάθος μέσα θα ήταν! Μετά τα αποτελέσματα και υπό το βάρος των καταγγελιών άρχισαν οι δημοσκόποι να αναμασούν τα ίδια και γνωστά, ότι το εκλογικό σώμα έχει εκπαιδευτεί, ότι δεν απαντούν ή απαντούν επίτηδες λάθος κλπ. Η απάντηση είναι απλή: Βρείτε νέους μεθόδους ή κάντε λιγότερες δημοσκοπήσεις. Σημαντικό ρόλο βέβαια σε όλο αυτό το επικίνδυνο για τη δημοκρατία σκηνικό παίζουν και οι πελάτες, δηλαδή τα ΜΜΕ. Και λέμε επικίνδυνο για τη δημοκρατία, γιατί αν ήταν οι δημοσκοπήσεις κοντά στην αλήθεια δεν ξέρουμε τι θα γινόταν στην κάλπη τελικά. Αν για παράδειγμα δύο-τρεις εβδομάδες πριν τις εκλογές οι δημοσκοπήσεις έδειχναν όχι ακριβή αποτελέσματα βέβαια, αλλά ότι η τάση είναι η διαφορά να παίξει πάνω από τις 7 μονάδες, ότι η τάση είναι η ΧΑ τρίτη, το ΠΑΣΟΚ τελευταίο και ότι Γκλέτσος, Λεβέντης καταγράφουν απρόσμενα καλά ποσοστά… άγνωστο πώς θα αντιδρούσε το εκλογικό σώμα.

Όσον αφορά τα ΜΜΕ η ευθύνη είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο, σημαντική. Για παράδειγμα τα ΜΜΕ με τις εταιρείες που συνεργάζονται έδωσαν παράξενες προβλέψεις σε όλη την προεκλογική περίοδο και αναρωτιέται κανείς γιατί συνεχίζουν να συνεργάζονται μαζί τους; Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο ΔΟΛ. Η Καπα Research που επί χρόνια συνεργάζεται το συγκρότημα, την περασμένη Κυριακή έδωσε 2,5 μονάδες διαφορά και τελικά την Παρασκευή έκανε μια διόρθωση για τα sites του ΔΟΛ, όπου έδωσε τη διαφορά στο 3,4 τον ΣΥΡΙΖΑ στο 33% και είχε το ΠΑΣΟΚ τέταρτο κόμμα μπροστά από το Ποτάμι και ΚΚΕ και τους ΑΝΕΛ έξω! Μάλιστα την Παρασκευή το απόγευμα πραγματοποιήθηκε γεύμα της διεύθυνσης του Βήματος με τους υπευθύνους της Kαπα Research στην οποία κλήθηκαν να συμμετάσχουν όλοι οι εργαζόμενοι στην εφημερίδα. Εκεί ο επικεφαλής της Καπα Research έσκιζε τα ρούχα του για την ακρίβεια των προβλέψεων του και έβαζε στοίχημα ότι η διαφορά δεν θα είναι πάνω από 5 μονάδες.

Επίσης ανέφερε στους εμβρόντητους δημοσιογράφους ότι σύμφωνα με τα δικά του στοιχεία περίπου δύο εβδομάδες πριν τις εκλογές η ΝΔ είχε περάσει μπροστά 2 μονάδες!

Ανάλογη είναι η εικόνα και η κατάσταση και για τα υπόλοιπα ΜΜΕ ειδικά εκείνα που δεν δημοσιεύουν συμβατικές δημοσκοπήσεις, αλλά δημοσιεύουν κάτι αποτελέσματα που τα βαφτίζουν (εκτίμηση εκλογικού αποτελέσματος, βαρόμετρο κοινής γνώμης κ.α). Επίσης μετά και το τελευταίο αποτέλεσμα οι εταιρείες δημοσκοπήσεων θα πρέπει επιτέλους να σταματήσουν να παρουσιάζουν και μάλιστα ως κρίσιμη παράμετρο, το ερώτημα «ποιός είναι καταλληλότερος για πρωθυπουργός». Οι ίδιοι ομολογούν ότι πρόκειται για ένα ελληνικό εφεύρημα που δεν υπάρχει πουθενά (και που όλοι γνωρίζουν πότε και γιατί δημιουργήθηκε) αλλά επιμένουν να το εμπεριέχουν στα ερωτηματολόγια τους με αποτέλεσμα σχεδόν κάθε φορά να εκτίθενται όπως και σε αυτή την εκλογική αναμέτρηση, όπου ο Σαμαράς ήταν πάντα καταλληλότερος με διψήφια ποσοστά και τελικά παραλίγο η διαφορά στην κάλπη να είναι διψήφια εναντίον του!

---
---
*

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου