Κυριακή, 10 Αυγούστου 2014

... το αγγελιόσημο, τα ταμεία και το... πιθανό λουκέτο ...

*
Σωτήρης Μανιάτης
"ΕφΣυν"
***
*

Το αγγελιόσημο,
τα… κόλπα και το μέλλον των Ταμείων


Κρίσιμο θεωρείται το προσεχές διάστημα για το αγγελιόσημο, τον μοναδικό ουσιαστικά πόρο των φορέων κοινωνικής ασφάλισης των εργαζομένων σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΕΔΟΕΑΠ). Η τρόικα έχει ζητήσει την κατάργηση των λεγόμενων φόρων υπέρ τρίτων, μεταξύ των οποίων και το αγγελιόσημο, το 20% δηλαδή επί των διαφημίσεων στα ΜΜΕ.

Μόνο που δεν πρόκειται ούτε για κοινωνικό πόρο ούτε για φόρο υπέρ τρίτων, καθώς στους συγκεκριμένους φορείς ασφάλισης δεν υπάρχει εργοδοτική εισφορά (ή αυτή είναι εξαιρετικά χαμηλή, σχεδόν ανύπαρκτη), όπως στα υπόλοιπα Ταμεία, αλλά καταβολή του μερίσματος μόνο από τους εργαζόμενους. Την υποχρεωτική εργοδοτική εισφορά έχει ουσιαστικά αντικαταστήσει το λεγόμενο αγγελιόσημο. Ηδη τα συγκεκριμένα Ταμεία αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα λόγω της κατακόρυφης μείωσης (πάνω από 60%) των διαφημίσεων την τελευταία τετραετία. Αλλά και διότι πολλοί εργοδότες ΜΜΕ δεν καταβάλλουν το αγγελιόσημο που εισπράττουν από δημοσιεύσεις, ανακοινώσεις κ.ά. Αλλά και διαφημιζόμενοι και διαφημιστές καθυστερούν τις καταβολές και πάει λέγοντας. Τα προβλήματα έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς η εισφοροδιαφυγή ή εισφοροαποφυγή πολλαπλασιάζεται ταχύτατα εξαιτίας του Διαδικτύου, στο οποίο δεν έχει επιβληθεί η παρακράτηση αγγελιοσήμου παρά τις γνωμοδοτήσεις νομικών, σύμφωνα με τις οποίες και τα ιντερνετικά ΜΜΕ θα έπρεπε να υπολογίζουν και να τιμολογούν με αγγελιόσημο τις διαφημίσεις που διαθέτουν.

Οι κάτοχοι ενημερωτικών ιστοσελίδων, παρότι εμφανίζουν διαφήμιση, τα μέσα τους δεν τιμολογούν με την προσθήκη αγγελιοσήμου, με αποτέλεσμα να δημιουργούν προβλήματα ανταγωνισμού στα παραδοσιακά ΜΜΕ, αλλά και να μεγαλώνει η «τρύπα» των Ταμείων εξαιτίας της μη καταβολής του συγκεκριμένου πόρου σε αυτά. Τα πράγματα γίνονται χειρότερα, καθώς πολλά από τα λεγόμενα παραδοσιακά ΜΜΕ (εφημερίδες, τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, περιοδικά) που διαθέτουν ιστοσελίδες υπερφορτώνουν διαφημιστικά αυτές, με αποτέλεσμα να μην κάνουν παρακράτηση αγγελιοσήμου. Δηλαδή, ενώ υπάρχουν διαφημίσεις σε ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ, εφημερίδες ή περιοδικά, αυτές τιμολογούνται κατά το μεγαλύτερο μέρος τους στις ιστοσελίδες τους, ώστε να αποφεύγεται η επιβολή αγγελιοσήμου, με αποτέλεσμα να χάνονται σημαντικά έσοδα από τα ασφαλιστικά ταμεία, οι «τρύπες» των οποίων ολοένα και διογκώνονται.

Αυτό το διάστημα συζητείται η τύχη του αγγελιοσήμου και, σύμφωνα με πληροφορίες, η συγκυβέρνηση κινείται προς την κατεύθυνση όχι της κατάργησής του, για την ώρα τουλάχιστον, καθώς δίχως σχέδιο για την επόμενη μέρα κάτι τέτοιο θα βουλιάξει οριστικά τα ασφαλιστικά ταμεία των εργαζομένων σε ΜΜΕ, αλλά προς τη μείωσή του σε ποσοστό που λέγεται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 5% και 10%. Γι' αυτό και ο επόμενος μήνας όπως και οι αρχές φθινοπώρου θεωρείται ένα εξαιρετικά κρίσιμο χρονικό διάστημα, καθώς Ειδική Επιτροπή θα καταλήξει στο ποσοστό που θεωρείται ότι είναι «ανταποδοτικό» και αναπληρώνει την ανύπαρκτη «εργοδοτική» εισφορά.

Να σημειωθεί ότι το κράτος δεν χρειάστηκε να χρηματοδοτήσει ποτέ τα συγκεκριμένα ασφαλιστικά Ταμεία. Αντίθετα προχώρησε σε διαφόρων τύπων «αφαιμάξεις» από αυτά, ενώ υποχρέωνε να έχουν κατατεθειμένα τα αποθεματικά τους στην Τράπεζα της Ελλάδος, με αποτέλεσμα αυτά σχεδόν να εξαφανιστούν μετά το υποχρεωτικό κούρεμα που υπέστησαν.

Οπως λέγεται, για το αγγελιόσημο θα ακολουθήσει σχετική νομοθετική ρύθμιση. Θα πρέπει όμως προηγουμένως να έχει επιλυθεί το κρίσιμο ζήτημα με τα λεγόμενα ενημερωτικά σάιτ, στα οποία θα πρέπει πλέον για τις διαφημίσεις που φιλοξενούν να υπολογίζεται και αγγελιόσημο. Διαφορετικά τα μεγάλα συγκροτήματα θα συνεχίσουν την τακτική να φορτώνουν τα ιντερνετικά τους μέσα με τον μεγάλο όγκο των διαφημίσεων, παρότι τις προβάλλουν στα παραδοσιακά τους ΜΜΕ, με αποτέλεσμα τα Ταμεία σύντομα να καταρρεύσουν. Και προς αυτήν την κατεύθυνση θα πρέπει να πιέσουν τόσο οι διοικήσεις των Ταμείων όσο και των Ενώσεων των εργαζομένων σε ΜΜΕ.

Για παράδειγμα τα ΜΜΕ καταθέτουν τα απαραίτητα «Ημερολόγια Διαφημίσεων», σύμφωνα με τον νόμο Βενιζέλου, ανά δίμηνο; Αν ναι, ποια είναι τα αποτελέσματα; Αν πάλι δεν το πράττουν, ποιες ενέργειες έχουν κάνει οι διοικήσεις των Ταμείων (και των Ενώσεων) ώστε να ελέγξουν την εισφοροδιαφυγή και να διασφαλίσουν τους κρίσιμους αυτούς πόρους για τα Ταμεία; Μέλη των Ενώσεων με επιστολές τους έχουν κρούσει αρκετές φορές τον κώδωνα του κινδύνου και έχουν ζητήσει την ενεργοποίηση των διοικήσεων Ενώσεων και Ταμείων, επιμένοντας στην επέκταση του αγγελιοσήμου και στα ιντερνετικά ΜΜΕ και σημειώνοντας ότι μπορεί να ζητηθεί, για τον έλεγχο και την εξακρίβωση των στοιχείων σχετικά με τις διαφημίσεις, βοήθεια για παράδειγμα από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και άλλους φορείς.
---
*

1 σχόλιο:

  1. Αξίζει να γίνει ένα ρεπορτάζ ποιοί και γατί τόσα χρόνια στην ΕΣΗΕΑ δεν ήθελαν ούτε θέλουν... να αναγνωρίσουν τις ιστοσελίδες και τους εργαζόμενους σε αυτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή