Κυριακή, 29 Ιουνίου 2014

... 28/6 - Σύσκεψη για το Ασφαλιστικό ...

*
Ανασυγκρότηση
***
*
Οι διαπιστώσεις περίσσεψαν - τα επιμέρους εκκρεμούν...

Χθες έγινε ευρεία σύσκεψη
στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ για το Ασφαλιστικό,
το Αγγελιόσημο και το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ

... όπως π.χ. τα ελλείμματα του ΕΔΟΕΑΠ και που θα τα "ακουμπήσουμε"...

Εισήγηση Δ. Κουμπιά

Όλα δείχνουν ότι μπαίνουμε στην τελική ευθεία της μάχης για τη διατήρηση του αγγελιοσήμου και πως το Φθινόπωρο θα ληφθούν οριστικές και κρίσιμες αποφάσεις - κρίσιμες όχι μόνο για την τύχη του αγγελιοσήμου, αλλά και για την ύπαρξή μας ως κλάδος.

Πληροφορίες συγκλίνουν στο σενάριο μείωσης του αγγελιοσήμου κατά 5% ή 10% ώστε να παραμείνει ως «εργοδοτική εισφορά» στα ΜΜΕ. Στη δεύτερη φάση θα υπάρξει νομοθετική τροπολογία με την οποία το νέο αυτό ποσοστό επί της διαφήμισης θα ανακατανεμηθεί στα ασφαλιστικά ταμεία. Σε αυτή τη διαπραγμάτευση κρίσιμο ζήτημα παραμένει η ένταξη των ειδησεογραφικών sites στο αγγελιόσημο.

Είναι ήδη γνωστό πως μεγάλα ΜΜΕ, παίρνουν διαφημίσεις από μεγάλους διαφημιζόμενους για τα «παραδοσιακά» Μέσα τους, τηλεόραση ή εφημερίδες αλλά τη δαπάνη την καταγράφουν στο Internet με αποτέλεσμα να μην πληρώνεται το αγγελιόσημο.

Η ένταξη του αγγελιοσήμου στο Διαδίκτυο, στα sites που θα είναι «πιστοποιημένα» από την Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου (την ΕΝΕΔ}, όπως όλα δείχνουν θα αποτελέσει ένα από τα βασικά ζητήματα της παρασκηνιακής διαπραγμάτευσης.

Φυσικά το αγγελιόσημο δεν είναι παρά η κορυφή του - ασφαλιστικού – παγόβουνου, που βλέπουμε εμείς. Η ειδησεογραφία των τελευταίων ημερών δείχνει ότι η κυβέρνηση ετοιμάζει νέα έφοδο στα Ασφαλιστικά Ταμεία και στα όσα αποθεματικά απέμειναν, μετά από τόσα χρόνια λεηλασίας και το «κούρεμα» με το PSΙ.

Με δηλώσεις περί δήθεν «προνομιακών» ασφαλισμένων και συνταξιούχων, ή κυβέρνηση προσπαθεί να συγκαλύψει τις νέες περικοπές και όλα δείχνουν ότι η προπαγάνδα περί «βιωσιμότητας του συστήματος» θα γίνει και πάλι ο πολιορκητικός κριός, για να χτυπηθούν συνταξιούχοι και ασφαλισμένοι,

Τίποτα δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένο με τις συντάξετς και τις όποιες παροχές έχουν απομείνει.

Ταυτόχρονα, οι ασφαλιστικοί όμιλοι καραδοκούν να κυριαρχήσουν στον τομέα της Ασφάλισης, με ιδιωτικά πακέτα και με τη βούλα των νόμων, όπως αυτός για τα επαγγελματικά Ταμεία.

Είναι βέβαιο λοιπόν ότι αν δεν υπάρξει ξεσηκωμός, παλιοί και νέοι ασφαλισμένοι - και μεταξύ αυτών και οι άνθρωπο του Τύπου -, θα βρεθούν σε ακόμα χειρότερη μοίρα τα αμέσως επόμενα χρόνια.
---

Εισήγηση Γ. Κατερίνη

Εδώ και μήνες σε δημοσιεύματα διαφόρων εντύπων αναφέρονται σενάρια για την επόμενη φάση των ασφαλιστικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες πρόκειται να νομοθετηθούν σύντομα. Επισήμως το υπουργείο Εργασίας έχει αναθέσει στο ΚΕΠΕ να ετοιμάσει μελέτη μέχρι τέλος Ιουλίου, με στόχο «την αξιολόγηση της ανταποδοτικότητας των εισφορών και προτάσεις ενίσχυσης αυτής, καθώς και προτάσεις για τη διεύρυνση της ασφαλιστικής βάσης». Η εισαγωγή της έννοιας της ανταποδοτικότητας στον καθορισμό των παροχών αποτελεί θεμελιώδη δομική αλλαγή και αλλάζει τον χαρακτήρα της κύριας σύνταξης, αφού συνδέει το ύψος της τελικής παροχής (σύνταξη) με το σύνολο των εισφορών που έχουν καταβληθεί. Πρόκειται για αντιστοίχιση της ρύθμισης που έχει γίνει για την επικούρηση (ρήτρα μηδενικού ελλείμματος), και στην κύρια ασφάλιση.

Στα δημοσιεύματα αναφέρεται ως επόμενος στόχος η νέα φάση ενοποίησης των ασφαλιστικών ταμείων, η οποία μάλιστα χαρακτηρίζεται ως ένα από τα προαπαιτούμενα που θέτει η τρόικα για την καταβολή των τρεχουσών δόσεων. Χωρίς να υπάρχει ακόμα κάποιο επίσημο σχέδιο, αναφέρεται ως ζητούμενο η ενοποίηση όλων των κλάδων που έχουν παραμείνει εκτός των προηγούμενων ενοποιήσεων σε τρία ταμεία: το ταμείο μισθωτών ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, το ταμείο ελευθέρων επαγγελματιών και ο ΟΓΑ. Μάλιστα στη μελέτη που έχει ανατεθεί στο ΚΕΠΕ έχει τεθεί και ο στόχος της «διευκόλυνσης της κινητικότητας», δηλαδή η εξίσωση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, ώστε να μην αποτελούν εμπόδιο σε κάποιον εργαζόμενο να μετακινείται από εργασία σε εργασία.

Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα δημοσιεύονται κατά καιρούς σε αυτό το σχέδιο συμπεριλαμβάνεται και ο δικός μας κλάδος. Κάτι που δεν μας έχει ενεργοποιήσει μέχρι σήμερα.

Να θυμίσουμε ότι ήδη ένα τμήμα του ΕΤΑΠ ΜΜΕ έχει περάσει στον ΕΟΠΥΥ από το 2012 και ένας αριθμός ασφαλισμένων - μελών μας «απολαμβάνει» τις ίδιες παροχές υγείας με τους ασφαλισμένους του ΙΚΑ και πολλών άλλων ταμείων.

Επειδή μέχρι σήμερα όλες οι ενοποιήσεις έχουν γίνει με κατεύθυνση προς τα κάτω, χρειάζεται να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση και να μην την κρύβουμε «κάτω από το χαλάκι».

Τι κατάσταση αντιμετωπίζουμε σήμερα ως κλάδος:

Το ΕΤΑΠ ΜΜΕ δεν έχει προχωρήσει στην ενοποίηση των κλάδων του, με αποτέλεσμα να έχουμε στην ουσία τέσσερα διαφορετικά ταμεία, καθένα με τα ιδιαίτερα προβλήματά του. Δεν γνωρίζουμε, παρότι υπάρχει και εκπροσώπηση των ενώσεών μας στη διοίκηση του ΕΤΑΠ ΜΜΕ, τι συμβαίνει ακριβώς με τους διάφορους τομείς ασφάλισης, αλλά και πώς αξιοποιείται η περιουσία του. Για παράδειγμα πρόσφατα μάθαμε ότι κτίριο ιδιοκτησίας του ΕΤΑΠ που έχει περιέλθει στον ΕΟΠΥΥ έχει διατεθεί σε πέντε κοινοπραξίες ελεγκτικών εταιρειών, οι οποίες έχουν αναλάβει να διεκπεραιώσουν τον έλεγχο των οφειλών των παρόχων υγείας,

Χρειάζεται να αποκτήσουμε μια καθαρή εικόνα της ταμειακής κατάστασης του ΕΤΑΠ ΜΜΕ και των προοπτικών του, καθώς και των οφειλών που έχουν οι εκδοτικές επιχειρήσεις, ώστε να μιλάμε σε μια ρεαλιστική βάση.

Θα πρέπει να επισημάνουμε ωστόσο ότι η κατάσταση που αντιμετωπίζει σήμερα το ασφαλιστικό σύστημα (και αυτό ισχύει και για το δικό μας ασφαλιστικό σύστημα) οφείλεται στη διαχρονική ληστεία των αποθεματικών των ταμείων (π.χ. Δομημένα ομόλογα, PSI κ.λπ.), στην τεράστια εισφοροδιαφυγή, η οποία έχει διογκωθεί με την οικονομική κρίση και τα «κανόνια» που έχουν βαρέσει πολλές επιχειρήσεις (και αρκετά ΜΜΕ), στην εκτεταμέτη ανασφάλιστη εργασία (ο κλάδος μας πρωτοπορεί), στην τεράστια ανεργία.

Η αναζήτηση κάποιων ιδιαίτερων αιτιών στα «δικά μας» ταμεία είναι αποπροσανατολιστική και δεν βοηθά να αντιμετωπίσουμε τη σημερινή κατάσταση. Αντίθετα δημιουργεί αυταπάτες για το μέλλον και τις αναγκαίες διεκδικήσεις του συνδικαλιστικού μας κινήματος.

Μερικές γενικές θέσεις τις οποίες πρέπει να έχουμε ως κλάδος:

Πρέπει να συνεχίσουμε να προβάλλουμε τη θέση της επιστροφής των κλεμμένων αποθεματικών με το PSΙ.

Όσο αφορά τους πόρους του ασφαλιστικού μας δεν πρέπει να σταματήσουμε να υπερασπιζόμαστε το αγγελιόσημο, το οποίο παραμένει ο βασικός του πυλώνας. Πρέπει να αποκρουστεί η προσπάθεια να χαρακτηριστεί «τέλος υπέρ τρίτων», προβάλλοντας την έλλειψη κρατικής συμμετοχής στο ασφαλιστικό σύστημα των ΜΜΕ, αλλά και το ελάχιστο ποσοστό εργοδοτικών εισφορών στον κλάδο μας.

Θα πρέπει να βγούμε επιθετικά στο ζήτημα του διαδικτύου, το οποίο παραμένει μια ζώνη απώλειας εισφορών για το ασφαλιστικό σύστημα, αφού ως γνωστό εκεί βασιλεύει η «μαύρη» εργασία με διάφορες μορφές άτυπης απασχόλησης. Η επέκταση του αγγελιοσήμου στο διαδίκτυο είναι ο μόνος τρόπος ενοποίησης του εργασιακού και ασφαλιστικού καθεστώτος στα ΜΜΕ.

Να απαιτήσουμε να ενταθούν οι έλεγχοι για την ανασφάλιστη εργασία και να απαιτήσουμε να ασφαλιστούν άμεσα στο ΕΤΑΠ όλοι οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις ΜΜΕ, συμπεριλαμβανομένου του διαδικτύου.

Να αντικρούσουμε την προοπτική της ενοποίησης προβάλλοντας το αρνητικό παράδειγμα της μη ολοκλήρωσης της υπάρχουσας ενοποίησης των ταμείων μας.

Ακόμα θα πρέπει να απαιτήσουμε για άλλη μια φορά τη δημοσιοποίηση των οφειλετών του ταμείου μας και να ζητήσουμε να ληφθούν όλα εκείνα τα μέτρα που χρειάζονται για την είσπραξη αυτών των οφειλών.

Να υπερασπιστούμε την περιουσία των ταμείων μας, ζητώντας από τη διοίκηση του ΕΤΑΠ να μας ενημερώσει για κάθε απαίτηση που προβάλλεται από το υπουργείο.

Τέλος θα πρέπει να μπει τέρμα σε κάθε συζήτηση για ανακατανομή των πόρων μεταξύ των κλάδων του ΕΤΑΠ.

Θα πρέπει να επιδιώξουμε άμεσα ως κλάδος να ενημερωθούμε από το υπουργείο για τις προθέσεις του και να προβάλλουμε μια δέσμη αιτημάτων στη βάση των παραπάνω. Παράλληλα να απευθυνθούμε ανοικτά στους εργαζόμενους του κλάδου, προβάλλοντας τις θέσεις μας και καλώντας σε υπεράσπιση του ασφαλιστικού μας συστήματος. Τέλος να συμμετάσχουμε στις δραστηριότητες που αναπτύσσονται από άλλους συνδικαλιστικούς φορείς για το ασφαλιστικό, αφού η επίθεση στα ασφαλιστικά δικαιώματα είναι ενιαία και αφορά όλους τους εργαζόμενους.
...
Εισήγηση Κ. Ντελέζου

Κυβέρνηση, διαφημιστές και εργοδότες επιχειρούν υπογείως σε πρώτη φάση να μειώσουν το Αγγελιόσημο από το 20% στο 10% και στη συνέχεια να πετύχουν την πλήρη κατάργησή του, μέσω της εξαφάνισης της μισθωτής εργασίας στο χώρο των ΜΜΕ.

Ουσιαστικά όλοι αυτοί επιδιώκουν:

- Να καταργηθεί σταδιακά το Αγγελιόσημο, ως απαίτηση της τρόικας.

- Να ενταχθούν όλα τα Ταμεία μας στον ΟΑΕΕ ή το ΙΚΑ και τον ΕΟΠΥΥ, πάλι κατ' απαίτηση της τρόικας και της έκθεσης-μαϊμού του ΟΟΣΑ.

- Να καταργηθούν το σύνολο των Σωματείων του Τύπου, μέσω της διακοπής της χρηματοδότησής τους από το Αγγελιόσημο, όπως και οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας στον κλάδο, με όχημα τα μέτρα διάλυσης των εργασιακών σχέσεων της τρόικας.

Με τις κινήσεις αυτές κυρίως οι εργοδότες προσδοκούν:

- Να απελευθερωθεί από το βάρος του Αγγελιοσήμου η διαφημιστική αγορά, ώστε το 10% σε αρχική φάση και στη συνέχεια το σύνολο του Αγγελιοσήμου (το 20%) να το μοιράζονται με τους διαφημιστές.

- Να αναλάβει το κράτος τη χρηματοδότηση των Ταμείων του Τύπου και άρα το όποιο Αγγελιόσημο εξακολουθεί να καταβάλλεται, να εισπράττεται από το Δημόσιο.

- Να απαλλαγούν από τη μισθωτή εργασία (άρα από κρατήσεις, εισφορές, δώρα, επιδόματα, αποζημιώσεις κ.λ,π.) και να επιβάλουν παντού τα «μπλοκάκια» (ΔΠΥ ή ΤΠΥ), τα οποία θα κοστίζουν φθηνότερα και θα μπορούν να τα εναλλάσσουν χωρίς περιορισμούς.

Αταλάντευτη θέση όλων μας πρέπει να είναι:

- Η διατήρηση του Αγγελιοσήμου στα σημερινά επίπεδα, όπως και η άρρηκτη σύνδεσή του με τη μισθωτή εργασία. Το Αγγελιόσημο είναι η μοναδική εργοδοτική εισφορά για τους εργαζόμενους στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ).

- Η ασφάλιση των μισθωτών εργαζόμενων-συναδέλφων των ηλεκτρονικών ΜΜΕ στα Ταμεία μας, με ταυτόχρονη όμως επέκταση του Αγγελιοσήμου και στα Μέσα αυτά. Η επέκταση του Αγγελιοσήμου και στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ είναι επιβεβλημένη, προκειμένου να σταματήσει η σημερινή κλοπή του. Είναι δε η μόνη ρύθμιση που μπορούν να αποδεχτούν οι εργαζόμενοι των ΜΜΕ. Οποιαδήποτε άλλη ρύθμιση θα μας βρει όλους ενωμένους απέναντι και θα αποτελεί «αιτία πολέμου».

- Αγγελιόσημο στο Διαδίκτυο σημαίνει τιμολόγηση, άρα φανερός τζίρος, άρα έλεγχος, άρα ΦΠΑ, άρα φόρος στα κέρδη.

Τί δεν είναι το Αγγελιόσημο:

- Σε κάθε κατεύθυνση και σε όλους τους τόνους λέμε ότι το Αγγελιόσημο, δεν συνιστά ούτε εύνοια ούτε προνόμιο προς τους εργαζόμενους στα ΜΜΕ, αλλά είναι η εργοδοτική εισφορά και η κρατική επιχορήγηση που ΔΕΝ λαμβάνουν από τους εργοδότες και το Κράτος, ούτε το ΕΤΑΠ ΜΜΕ ούτε και ο ΕΔΟΕΑΠ (δεν έχουν λάβει ποτέ ούτε ένα ευρώ).

- Το Αγγελιόσημο δεν συνιστά ούτε φόρο ούτε τέλος. Επιβάλλεται επί των διαφημίσεων στον Τύπο και τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, τα οποία χρησιμοποιούν οι διαφημιζόμενοι ως μέσο για την προβολή τους, κάνοντας χρήση της εργασίας των εργαζομένων στον Τύπο προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός της διαφήμισής τους. Υπό την έννοια αυτή. το Αγγελιόσημο παράγεται από το σύνολο των εργαζομένων στα ΜΜΕ και ανήκει σε όλους. Αρα, η όποια προσπάθεια εκ μέρους των εργοδοτών και της κυβέρνησης να το οικειοποιηθούν και να το υφαρπάξουν, θα πρέπει να αποκρουστεί με αποφασιστικότητα.

Τί θα πρέπει να γίνει:

- Οι εργοδότες των ΜΜΕ που είναι όλοι τους μέλη των Ταμείων μας, θα πρέπει να τους ζητηθεί να ξεκαθαρίσουν τι θα κάνουν αν καταργηθεί το Αγγελιόσημο, που «σώζει» και αυτούς και τα Ταμεία μας από το 1968.

- Παράλληλα, θα πρέπει να διαμηνύσουμε και σε αυτούς και στην κυβέρνηση, ότι τους πόρους των Ταμείων μας δεν τους χαρίζουμε σε καμιά πολυεθνική και σε κανέναν εργοδότη.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, απαιτείται η ενότητα και επαγρύπνηση όλων μας, για να μην υλοποιηθούν υπόγεια σνέδια που επεξεργάζονται ορισμένοι και κάνουν λόγο για αρχική μείωση του Αγγελιοσήμου κατά 50% και στη συνέχεια νια την πλήρη κατάργησή του. Η απόφαση του Δ.Σ της ΕΣΗΕΑ για απεργία διαρκείας σε όλα τα ΜΜΕ, αμέσως μόλις επιχειρηθεί η υφαρπαγή του Αγγελιοσήμου, είναι το ελάχιστο στο οποίο θα πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι από σήμερα...
...
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

 Πρόταση σχεδίου δράσης
για ασφαλιστικό και αγγελιόσημο
  1. Να δεσμευτούμε για αλληλοενημέρωση σχετικά με κάθε κίνηση που αγγίζει τα ασφαλιστικά μας ζήτήμα και για κοινές δράσεις.
  2. Να ορισθεί μια επιτροπή φορέων, που βρισκόμαστε εδώ, η οποία να αναλάβει να παρακολουθεί και να συντονίζει τη δράση για το ασφαλιστικό.
  3. Να πραγματοποιηθούν άμεσα συναντήσεις με τους αρμόδιους (υπουργός Εργασίας), όπου να επιδοθούν οι θέσεις μας και να ζητήσουμε επίσημη ενημέρωση για όσα σχεδιάζονται ερήμην μας.
  4. Να ξεκινήσει καμπάνια ενημέρωσης των εργαζομένων στα ΜΜΕ στη βάση των θέσεών μας και να καλείται ο κλάδος σε εγρήγορση. Να προβάλλουμε ιδιαίτερα τη θέση για άμεση ασφαλιστική κάλυψη όλων των εργαζομένων στα ΜΜΕ. Να ζητήσουμε από τους συναδέλφους μας που καλύπτουν το εργατικο-ασφαλιστικό να προβάλλουν αυτές τις θέσεις στα Μέσα που εργάζονται.
  5. Να επιδιώξουμε τη συμμετοχή μας στις δράσεις που πραγματοποιούνται από άλλες συνδικαλιστικές οργανώσεις για το ασφαλιστικό, επιδιώκοντας την ενοποίηση των αιτημάτων μας με αυτά της υπόλοιπης κοινωνίας. Να προλάβουμε τον κοινωνικό αυτοματισμό που θα επιδιώξει η κυβέρνηση, αναπτύσσοντας δράσεις αλληλεγγύης με τους κλάδους που πλήττονται.
  6. Να αποφασισθεί μεγάλη άμεση απεργιακή κινητοποίηση στην περίπτωση που προχωρήσει το οποιοδήποτε μέτρο που θα θίγει το ασφαλιστικό μας.
---
Σημ.: την επιμέλεια της εικονογράφησης είχε η Ανασυγκρότηση
*

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου