*
Ανασυγκρότηση
***
*
της Αγγέλας Νταρζάνου
Άδειες γενικού και θεματικού περιεχομένου, μέτρα στήριξης του Τύπου και προσέλκυση ξένων παραγωγών αναμένεται να δώσουν τον τόνο στο νέο μιντιακό έτος
Με πλούσια ατζέντα για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης η κυβέρνηση υποδέχεται το 2018, στη διάρκεια του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθούν πολιτικές και στόχοι που έχουν δρομολογηθεί ήδη από το 2015. Βασική προτεραιότητα είναι η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών. Σε υψηλή θέση μεταξύ των προτεραιοτήτων βρίσκονται επίσης τα «μέτρα στήριξης του Τύπου» και συνολικότερα των ΜΜΕ, αλλά και η εφαρμογή κινήτρων για την ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών.
Την ίδια ώρα, η αγορά των ΜΜΕ συνεχίζει να πλήττεται από την οικονομική κρίση, όσο η διαφημιστική δαπάνη παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και η αγοραστική ικανότητα σε εξασθένιση. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να αυξηθεί για όλες τις κατηγορίες μέσων, διεκδικώντας μερίδια πωλήσεων (για τις εφημερίδες και τα περιοδικά) και διαφήμισης (για την τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τα on line μέσα) από μια πίττα που παραμένει μικρή. Η αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση το 2017, η οποία υπολογίζεται στο +15% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, δημιουργεί βάσιμες ελπίδες και για το 2018, ενώ αναμένεται να εντείνει και τον ανταγωνισμό μεταξύ των τηλεοπτικών δικτύων.
Ισχυρό ανταγωνισμό αναμένεται να δεχθούν επίσης οι παραδοσιακού τύπου τηλεοπτικοί σταθμοί, από εναλλακτικούς παρόχους περιεχομένου, οι οποίοι υπόσχονται τηλεοπτικό πρόγραμμα στην ελληνική γλώσσα. Έτσι, μετά την εισβολή της συνδρομητικής τηλεόρασης, η οποία με διείσδυση στο 24% και περί τους 950.000 συνδρομητές, τηλεοπτικό περιεχόμενο προσφέρεται και από άλλες πλατφόρμες, όπως η διεθνής Netflix, η οποία υπόσχεται το 70% του περιεχόμενου της με ελληνικούς υπότιτλους ή μεταγλωττίσεις. Η τηλεθέαση από εναλλακτικούς παρόχους ενισχύεται όσο οι καταναλωτές εφοδιάζονται με συσκευές smart TV, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα για παρακολούθηση περιεχομένου on line από μεγάλη οθόνη.
Παρά τον ανταγωνισμό που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες, η τηλεόραση ελεύθερης λήψης παραμένει ελκυστική για παλαιούς και νέους επενδυτές. Πράγμα που δίνει στην κυβέρνηση την ελπίδα να συγκεντρώσει περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ εντός του έτους για τα δημόσια ταμεία, από τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες, ο οποίος αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά από 28 χρόνια ανομίας, επιτυγχάνοντας έναν από τους βασικούς κυβερνητικούς στόχους.
Τηλεοπτικές άδειες
Καλώς εχόντων των πραγμάτων και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το 2018 θα είναι το έτος έκδοσης των τηλεοπτικών αδειών. Τα μηνύματα έως τώρα διαγράφονται θετικά, παρά τις αναμενόμενες προσφυγές των τηλεοπτικών σταθμών, που συνεχίζουν να επιδιώκουν να μην πληρώνουν. Ο διαγωνισμός αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί από το ΕΣΡ εντός του πρώτου τριμήνου του έτους. Στις 11 Ιανουαρίου θα γίνουν γνωστά τα εταιρικά σχήματα που ενδιαφέρονται, όμως μόνο επτά θα λάβουν νόμιμη άδεια και με τίμημα που ξεκινά στη δημοπρασία από 35 εκατ. ευρώ, καταβλητέο σε 10 χρόνια, όσο η διάρκεια της άδειας.
Στο δεύτερο εξάμηνο του 2018 αναμένεται από το ΕΣΡ και η προκήρυξη για τις άδειες θεματικού περιεχομένου, πανελλαδικής εμβέλειας. Ο αριθμός τους θα είναι τουλάχιστον δύο και θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού θα σημάνει την ολοκλήρωση της αδειοδότησης των πανελλαδικής εμβέλειας τηλεοπτικών σταθμών, με εκκρεμότητα τις άδειες περιφερειακής εμβέλειας, οι οποίες αναμένεται να προκηρυχθούν σε επόμενη φάση.
Μέτρα στήριξης του Τύπου
Ανακοινώθηκαν από τον πρωθυπουργό πριν ένα χρόνο και υλοποιούνται από τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά. Με διαφάνεια, ισότιμα για όλους και πάνω από το τραπέζι, όπως είχε προαναγγείλει ο Αλέξης Τσίπρας. Μετά από ένα κύκλο συναντήσεων με εκπροσώπους εργοδοτικών ενώσεων του Τύπου, της τηλεόρασης, του ραδιοφώνου, των on line μέσων, αλλά και των εργαζομένων, τα περισσότερα υπομνήματα έχουν ήδη κατατεθεί και η διαβούλευση ολοκληρώνεται. Περί το τέλος Ιανουαρίου αναμένεται η ανακοίνωση των μέτρων στήριξης του συνόλου των ΜΜΕ και ως αντιστάθμισμα του 2% του τζίρου των επιχειρήσεων υπέρ του Ταμείου των εργαζομένων (ΕΔΟΕΑΠ). Τα μέτρα στήριξης θα συνδεθούν και με την τόνωση της εργασίας.
Κίνητρα για την προσέλκυση
*
Έτος τηλεοπτικών αδειών το 2018
Άδειες γενικού και θεματικού περιεχομένου, μέτρα στήριξης του Τύπου και προσέλκυση ξένων παραγωγών αναμένεται να δώσουν τον τόνο στο νέο μιντιακό έτος
Με πλούσια ατζέντα για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης η κυβέρνηση υποδέχεται το 2018, στη διάρκεια του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθούν πολιτικές και στόχοι που έχουν δρομολογηθεί ήδη από το 2015. Βασική προτεραιότητα είναι η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών. Σε υψηλή θέση μεταξύ των προτεραιοτήτων βρίσκονται επίσης τα «μέτρα στήριξης του Τύπου» και συνολικότερα των ΜΜΕ, αλλά και η εφαρμογή κινήτρων για την ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών.
Την ίδια ώρα, η αγορά των ΜΜΕ συνεχίζει να πλήττεται από την οικονομική κρίση, όσο η διαφημιστική δαπάνη παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και η αγοραστική ικανότητα σε εξασθένιση. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να αυξηθεί για όλες τις κατηγορίες μέσων, διεκδικώντας μερίδια πωλήσεων (για τις εφημερίδες και τα περιοδικά) και διαφήμισης (για την τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τα on line μέσα) από μια πίττα που παραμένει μικρή. Η αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση το 2017, η οποία υπολογίζεται στο +15% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, δημιουργεί βάσιμες ελπίδες και για το 2018, ενώ αναμένεται να εντείνει και τον ανταγωνισμό μεταξύ των τηλεοπτικών δικτύων.
Ισχυρό ανταγωνισμό αναμένεται να δεχθούν επίσης οι παραδοσιακού τύπου τηλεοπτικοί σταθμοί, από εναλλακτικούς παρόχους περιεχομένου, οι οποίοι υπόσχονται τηλεοπτικό πρόγραμμα στην ελληνική γλώσσα. Έτσι, μετά την εισβολή της συνδρομητικής τηλεόρασης, η οποία με διείσδυση στο 24% και περί τους 950.000 συνδρομητές, τηλεοπτικό περιεχόμενο προσφέρεται και από άλλες πλατφόρμες, όπως η διεθνής Netflix, η οποία υπόσχεται το 70% του περιεχόμενου της με ελληνικούς υπότιτλους ή μεταγλωττίσεις. Η τηλεθέαση από εναλλακτικούς παρόχους ενισχύεται όσο οι καταναλωτές εφοδιάζονται με συσκευές smart TV, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα για παρακολούθηση περιεχομένου on line από μεγάλη οθόνη.
Παρά τον ανταγωνισμό που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες, η τηλεόραση ελεύθερης λήψης παραμένει ελκυστική για παλαιούς και νέους επενδυτές. Πράγμα που δίνει στην κυβέρνηση την ελπίδα να συγκεντρώσει περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ εντός του έτους για τα δημόσια ταμεία, από τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες, ο οποίος αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά από 28 χρόνια ανομίας, επιτυγχάνοντας έναν από τους βασικούς κυβερνητικούς στόχους.
Τηλεοπτικές άδειες
Καλώς εχόντων των πραγμάτων και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το 2018 θα είναι το έτος έκδοσης των τηλεοπτικών αδειών. Τα μηνύματα έως τώρα διαγράφονται θετικά, παρά τις αναμενόμενες προσφυγές των τηλεοπτικών σταθμών, που συνεχίζουν να επιδιώκουν να μην πληρώνουν. Ο διαγωνισμός αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί από το ΕΣΡ εντός του πρώτου τριμήνου του έτους. Στις 11 Ιανουαρίου θα γίνουν γνωστά τα εταιρικά σχήματα που ενδιαφέρονται, όμως μόνο επτά θα λάβουν νόμιμη άδεια και με τίμημα που ξεκινά στη δημοπρασία από 35 εκατ. ευρώ, καταβλητέο σε 10 χρόνια, όσο η διάρκεια της άδειας.
Στο δεύτερο εξάμηνο του 2018 αναμένεται από το ΕΣΡ και η προκήρυξη για τις άδειες θεματικού περιεχομένου, πανελλαδικής εμβέλειας. Ο αριθμός τους θα είναι τουλάχιστον δύο και θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού θα σημάνει την ολοκλήρωση της αδειοδότησης των πανελλαδικής εμβέλειας τηλεοπτικών σταθμών, με εκκρεμότητα τις άδειες περιφερειακής εμβέλειας, οι οποίες αναμένεται να προκηρυχθούν σε επόμενη φάση.
Μέτρα στήριξης του Τύπου
Ανακοινώθηκαν από τον πρωθυπουργό πριν ένα χρόνο και υλοποιούνται από τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά. Με διαφάνεια, ισότιμα για όλους και πάνω από το τραπέζι, όπως είχε προαναγγείλει ο Αλέξης Τσίπρας. Μετά από ένα κύκλο συναντήσεων με εκπροσώπους εργοδοτικών ενώσεων του Τύπου, της τηλεόρασης, του ραδιοφώνου, των on line μέσων, αλλά και των εργαζομένων, τα περισσότερα υπομνήματα έχουν ήδη κατατεθεί και η διαβούλευση ολοκληρώνεται. Περί το τέλος Ιανουαρίου αναμένεται η ανακοίνωση των μέτρων στήριξης του συνόλου των ΜΜΕ και ως αντιστάθμισμα του 2% του τζίρου των επιχειρήσεων υπέρ του Ταμείου των εργαζομένων (ΕΔΟΕΑΠ). Τα μέτρα στήριξης θα συνδεθούν και με την τόνωση της εργασίας.
Κίνητρα για την προσέλκυση
οπτικοακουστικών παραγωγών
Περιλαμβάνονται στον ν. 4487 που ψηφίστηκε τον περασμένο Αύγουστο και περιλαμβάνει σειρά ρυθμίσεων για τα ΜΜΕ. Τους πρώτους μήνες του 2018 αναμένεται να εκδοθεί η ΚΥΑ σύστασης του ΕΚΟΜΕ, αρμόδιου φορέα υποδοχής και επεξεργασίας των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων. Ήδη οι διευκολύνσεις για διεθνείς παραγωγές στην Ελλάδα προωθούνται στο εξωτερικό από τον γενικό γραμματέα Ενημέρωσης - Επικοινωνίας Λευτέρη Κρέτσο και στελέχη του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής. Η πρώτη διεθνής παραγωγή η οποία θα επωφεληθεί από τα κίνητρα αναμένεται εντός του 2018. Στα κίνητρα για την ενίσχυση του οπτικοακουστικού τομέα (κινηματογραφικές παραγωγές, τηλεοπτικές παραγωγές, video games, animation) περιλαμβάνεται, σύμφωνα και με τα πρότυπα άλλων χωρών, επιστροφή 25% για δαπάνες παραγωγών που έχουν γυριστεί στην Ελλάδα, με ανώτατο ποσό τα 5 εκατ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 450 εκατ. ευρώ, τα οποία αναμένεται να διατεθούν σε οπτικοακουστικές παραγωγές στην επόμενη πενταετία, εφόσον πληρούν μια σειρά πολιτιστικών κριτηρίων.
Ηλεκτρονική πλατφόρμα τηλεοπτικής
Περιλαμβάνονται στον ν. 4487 που ψηφίστηκε τον περασμένο Αύγουστο και περιλαμβάνει σειρά ρυθμίσεων για τα ΜΜΕ. Τους πρώτους μήνες του 2018 αναμένεται να εκδοθεί η ΚΥΑ σύστασης του ΕΚΟΜΕ, αρμόδιου φορέα υποδοχής και επεξεργασίας των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων. Ήδη οι διευκολύνσεις για διεθνείς παραγωγές στην Ελλάδα προωθούνται στο εξωτερικό από τον γενικό γραμματέα Ενημέρωσης - Επικοινωνίας Λευτέρη Κρέτσο και στελέχη του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής. Η πρώτη διεθνής παραγωγή η οποία θα επωφεληθεί από τα κίνητρα αναμένεται εντός του 2018. Στα κίνητρα για την ενίσχυση του οπτικοακουστικού τομέα (κινηματογραφικές παραγωγές, τηλεοπτικές παραγωγές, video games, animation) περιλαμβάνεται, σύμφωνα και με τα πρότυπα άλλων χωρών, επιστροφή 25% για δαπάνες παραγωγών που έχουν γυριστεί στην Ελλάδα, με ανώτατο ποσό τα 5 εκατ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 450 εκατ. ευρώ, τα οποία αναμένεται να διατεθούν σε οπτικοακουστικές παραγωγές στην επόμενη πενταετία, εφόσον πληρούν μια σειρά πολιτιστικών κριτηρίων.
Ηλεκτρονική πλατφόρμα τηλεοπτικής
διαφήμισης / Barcode στον Τύπο
Περιλαμβάνονται στον ίδιο νόμο (4487/2017). Την ηλεκτρονική πλατφόρμα για την τηλεοπτική διαφήμιση -η οποία έχει στόχο τη διαφάνεια στις εμπορικές συναλλαγές και την απόδοση στα δημόσια ταμεία των επιβαρύνσεων που αναλογούν- ανέλαβε να υλοποιήσει η «αγορά». Τα αποτελέσματα είναι μηδαμινά και φαίνεται ότι δεν υπάρχει πρόθεση να προχωρήσουν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει έντονος προβληματισμός για το πώς θα προχωρήσει ο σχεδιασμός, ακόμα και για επιστροφή στον «νόμο Σταμάτη» που προέβλεπε απευθείας τιμολόγηση των διαφημίσεων από τα media, χωρίς τη διαμεσολάβηση της διαφημιστικής αγοράς. Εντός του έτους, αναμένεται η υλοποίηση του barcode για την πιστοποίηση των πωλήσεων των εφημερίδων. Προβλέπεται χρηματοδότηση από τα ΕΣΠΑ και δημοσίευση της προκήρυξης για την εταιρεία που θα αναλάβει το έργο.
Περιλαμβάνονται στον ίδιο νόμο (4487/2017). Την ηλεκτρονική πλατφόρμα για την τηλεοπτική διαφήμιση -η οποία έχει στόχο τη διαφάνεια στις εμπορικές συναλλαγές και την απόδοση στα δημόσια ταμεία των επιβαρύνσεων που αναλογούν- ανέλαβε να υλοποιήσει η «αγορά». Τα αποτελέσματα είναι μηδαμινά και φαίνεται ότι δεν υπάρχει πρόθεση να προχωρήσουν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει έντονος προβληματισμός για το πώς θα προχωρήσει ο σχεδιασμός, ακόμα και για επιστροφή στον «νόμο Σταμάτη» που προέβλεπε απευθείας τιμολόγηση των διαφημίσεων από τα media, χωρίς τη διαμεσολάβηση της διαφημιστικής αγοράς. Εντός του έτους, αναμένεται η υλοποίηση του barcode για την πιστοποίηση των πωλήσεων των εφημερίδων. Προβλέπεται χρηματοδότηση από τα ΕΣΠΑ και δημοσίευση της προκήρυξης για την εταιρεία που θα αναλάβει το έργο.
---
---
*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου