*
Ανασυγκρότηση
***
*
Πλέον ο καθένας μπορεί να είναι εκδότης - Το διαδίκτυο ανταμείβει το πιο ρηχό περιεχόμενο - Η τεχνολογία και οι προπαγανδιστές - Η εξάρτηση των εφημερίδων
*
Ειδήσεις από... πράκτορες
«Τα επόμενα χρόνια δεν θα αναρωτιόμαστε απλώς τι είναι αληθινό, αλλά αν οι πληροφορίες έχουν παραχθεί από ανθρώπους. Μηχανές και πράκτορες μυστικών υπηρεσιών θα παίξουν έναν αυξανόμενο ρόλο στη ζωή μας… Θα ανησυχούμε όλο και περισσότερο για το ποιος προγραμματίζει τους αλγορίθμους».
Οποιοσδήποτε μπορεί να είναι εκδότης
«(...) Το ίντερνετ έχει επίσης αφαιρέσει πολλούς από τους ελέγχους του περιεχομένου, μειώνοντας το κόστος διανομής στο μηδέν. Οποιοσδήποτε μπορεί να είναι εκδότης και δεν είναι πλέον σαφές στους καταναλωτές ποιες πληροφορίες είναι αξιόπιστες και ποιες όχι. Ως αποτέλεσμα, βλέπουμε μια κρίση εμπιστοσύνης σε όλες τις πληροφορίες και ειδικότερα στην επαγγελματική δημοσιογραφία. Ταυτόχρονα, το Διαδίκτυο φαίνεται να ανταμείβει το περιεχόμενο που είναι πιο ρηχό, ακραίο ή συναισθηματικό (π.χ. ο βασικός αλγόριθμος του Facebook) και υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι αυτό μπορεί να συμβάλει σε μεγαλύτερη πολιτική πόλωση σε ορισμένες χώρες».
Εφημερίδες που δημιουργούν ειδήσεις
«Οι προπαγανδιστές πάντα χρησιμοποιούσαν νέες τεχνολογίες για να διαδώσουν τα μηνύματά τους και να αποκτήσουν πολιτικό πλεονέκτημα. Υπάρχουν επίσης πολλά παραδείγματα εφημερίδων που δημιουργούν ειδήσεις κατά καιρούς για να υποστηρίξουν τις ατζέντες των ιδιοκτητών τους ή των πολιτικών υποστηρικτών τους».
Εξάρτηση
Η ανεξαρτησία των μέσων ενημέρωσης σχετίζεται άμεσα με τον τρόπο χρηματοδότησής τους. Η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης, σε συνδυασμό με τις… ψηφιακές διαταραχές έχουν οδηγήσει σε πολλές χώρες τις εφημερίδες σε αυξανόμενη εξάρτηση από την κυβερνητική διαφήμιση, αλλά και σε εξάρτηση από τη διαφήμιση μεγάλων επιχειρήσεων. Αυτό κάνει ακόμη πιο δύσκολη την χωρίς φόβο μετάδοση της είδησης, επειδή υπάρχει φόβος να χάσουν αυτά τα κρίσιμα έσοδα.
---
Νικ Νιούμαν
Ερευνητικός συνεργάτης στο Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Τα αποσπάσματα είναι από συνέντευξή του στη Μαρία Ψαρά για το News247. Ολόκληρη τη συνέντευξη θα τη βρείτε εδώ. (Οι μεσότιτλοι στο θέμα μπήκαν από το μπλογκ).
Οποιοσδήποτε μπορεί να είναι εκδότης
«(...) Το ίντερνετ έχει επίσης αφαιρέσει πολλούς από τους ελέγχους του περιεχομένου, μειώνοντας το κόστος διανομής στο μηδέν. Οποιοσδήποτε μπορεί να είναι εκδότης και δεν είναι πλέον σαφές στους καταναλωτές ποιες πληροφορίες είναι αξιόπιστες και ποιες όχι. Ως αποτέλεσμα, βλέπουμε μια κρίση εμπιστοσύνης σε όλες τις πληροφορίες και ειδικότερα στην επαγγελματική δημοσιογραφία. Ταυτόχρονα, το Διαδίκτυο φαίνεται να ανταμείβει το περιεχόμενο που είναι πιο ρηχό, ακραίο ή συναισθηματικό (π.χ. ο βασικός αλγόριθμος του Facebook) και υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι αυτό μπορεί να συμβάλει σε μεγαλύτερη πολιτική πόλωση σε ορισμένες χώρες».
Εφημερίδες που δημιουργούν ειδήσεις
«Οι προπαγανδιστές πάντα χρησιμοποιούσαν νέες τεχνολογίες για να διαδώσουν τα μηνύματά τους και να αποκτήσουν πολιτικό πλεονέκτημα. Υπάρχουν επίσης πολλά παραδείγματα εφημερίδων που δημιουργούν ειδήσεις κατά καιρούς για να υποστηρίξουν τις ατζέντες των ιδιοκτητών τους ή των πολιτικών υποστηρικτών τους».
Εξάρτηση
Η ανεξαρτησία των μέσων ενημέρωσης σχετίζεται άμεσα με τον τρόπο χρηματοδότησής τους. Η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης, σε συνδυασμό με τις… ψηφιακές διαταραχές έχουν οδηγήσει σε πολλές χώρες τις εφημερίδες σε αυξανόμενη εξάρτηση από την κυβερνητική διαφήμιση, αλλά και σε εξάρτηση από τη διαφήμιση μεγάλων επιχειρήσεων. Αυτό κάνει ακόμη πιο δύσκολη την χωρίς φόβο μετάδοση της είδησης, επειδή υπάρχει φόβος να χάσουν αυτά τα κρίσιμα έσοδα.
---
Νικ Νιούμαν
Ερευνητικός συνεργάτης στο Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Τα αποσπάσματα είναι από συνέντευξή του στη Μαρία Ψαρά για το News247. Ολόκληρη τη συνέντευξη θα τη βρείτε εδώ. (Οι μεσότιτλοι στο θέμα μπήκαν από το μπλογκ).
---
---
*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου