Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2013

... για το "ελληνικό" Διαδίκτυο ...

*
Ματθαίος Τσιμιτάκης
("Εφημερίδα των Συντακτών")
***
*
Χάσμα γενεών και τάξεων στο Διαδίκτυο

Έλλειψη εμπιστοσύνης στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και φόβο για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων καταγράφει ο ΙΟΒΕ

43_Internet
Πιο αργούς ρυθμούς διείσδυσης του Διαδικτύου σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε σχέση με τις χώρες της Ε.Ε., με αρνητικές επιπτώσεις στην προσπάθεια οικονομικής ανάκαμψης, καταγράφει έρευνα του ΙΟΒΕ που παρουσιάστηκε χθες. Η μελέτη, που διενεργήθηκε με την υποστήριξη της Google αλλά και παρουσία στελεχών της διοίκησης, εταιρειών και φορέων, δείχνει ότι τα δομικά ελληνικά προβλήματα που θέτουν εμπόδια στην ανάπτυξη, ήδη από τη δεκαετία του ’90, είναι ακόμα παρόντα ενώ η κρίση μάλλον τα εντείνει.

Το Διαδίκτυο, ήδη από την έναρξή του ως μαζική υπηρεσία κατανάλωσης αλλά και κοινό αγαθό, ανάλογο του ηλεκτρικού ρεύματος ή της τηλεφωνίας, όπως έχει οριστεί από την Ε.Ε., στηρίχθηκε σε τρεις πυλώνες: την εξέλιξη των δικτύων δεδομένων υψηλών ταχυτήτων και συσκευών (υπολογιστές, κινητά, tablet pcs), την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών οικονομικών συναλλαγών και του παρεχόμενου περιεχομένου.

Τα στοιχεία που παρουσίασε ο ερευνητής του ΙΟΒΕ, Αγγελος Τσακανίκας, δείχνουν ότι στα δυο τελευταία τουλάχιστον παρουσιάζονται στη χώρα μας σοβαρές καθυστερήσεις. Συγκεκριμένα τα προβλήματα είναι:

- Ελλειψη εμπιστοσύνης του κοινού στις ηλεκτρονικές οικονομικές συναλλαγές.

- Χαμηλή προσφορά υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η οποία είναι ούτως ή άλλως κακής η μέτριας ποιότητας και πάντως άγνωστη στο ευρύ κοινό.

- Φόβος για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των πολιτών και τη χρήση τους.

- Κουλτούρα άρνησης.

«Είναι χαρακτηριστικό πως οι επιχειρήσεις που πραγματοποιούν συναλλαγές προτιμούν την αντικαταβολή, από τις πιστωτικές κάρτες, ενώ στο κομμάτι της ψηφιακής διακυβέρνησης επικρατεί κατακερματισμός των υπηρεσιών και κακός σχεδιασμός» είπε ο ερευνητής.

Ο γ.γ. Εσόδων και Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, επισήμανε ότι τόσο η επέκταση του μέτρου της ηλεκτρονικής υποβολής φορολογικών δηλώσεων όσο και η κατάθεση δικαιολογητικών μέσω Διαδικτύου για το επίδομα θέρμανσης έδειξαν ότι η πολιτεία είναι άτολμη, αφού η ανταπόκριση των πολιτών ξεπέρασε τις προσδοκίες. Προανήγγειλε ακόμη επιτάχυνση προγραμμάτων, όπως το ηλεκτρονικό τιμολόγιο και οι ηλεκτρονικές συναλλαγές εταιρειών με το Δημόσιο, και επέκταση των ελέγχων με ψηφιακά μέσα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

Εκτός της εφαρμογής για smartphones, που ενημερώνει τους καταναλωτές για τη φτηνότερη τιμή βενζίνης ανά την επικράτεια, έχουν αναπτυχθεί ακόμα εφαρμογές για τις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αλλά και διδάκτρων είπε ο γ.γ. Καταναλωτή, Γιώργος Στεργίου. «Παρακάμπτουμε την αβελτηρία του κράτους και καλούμε τις ιδιωτικές επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν τα δεδομένα του Δημοσίου για την ανάπτυξη εφαρμογών» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ολοι οι ομιλητές επισήμαναν τα οφέλη από την διεύρυνση της ανοικτής διακυβέρνησης και των ανοικτών δεδομένων της διοίκησης που μπορεί να ωθήσει τη διαφάνεια και τη λογοδοσία, καθώς και την απλοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών του Δημοσίου. Εντούτοις η απουσία κάθε αναφοράς στο ψηφιακό χάσμα που αντικατοπτρίζεται στην κουλτούρα άρνησης των Ελλήνων να χρησιμοποιήσουν το Διαδίκτυο, επειδή πιστεύουν ότι «δεν προσθέτει κάτι» ή «απαιτεί ειδικές γνώσεις» ή «δεν αισθάνονται άνετα με τα αγγλικά που κυριαρχούν», δείχνουν ότι η αντιμετώπιση εξακολουθεί να είναι αποσπασματική και δεν δημιουργούν πολλές ελπίδες για το μέλλον.

Σημειώνεται πως οι απόψεις που εκφράστηκαν από τους περισσότερους ομιλητές για οργάνωση των δημόσιων δεδομένων από την αγορά δημιουργούν ανησυχίες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, αλλά και τον καθολικό χαρακτήρα των δημόσιων ψηφιακών υπηρεσιών.

Η διαφαινόμενη πρόσδεση της κυβέρνησης στο άρμα πολυεθνικών εταιρειών του λογισμικού και των υπολογιστών και η απουσία κεντρικής κυβερνητικής ρύθμισης που θα διαμόρφωνε πλαίσιο σεβασμού των ατομικών δικαιωμάτων και θα διασφάλιζε τα πρότυπα και τις προδιαγραφές ψηφιακών υπηρεσιών της διοίκησης ακολουθεί την πεπατημένη που παραδοσιακά ρίχνει το Δημόσιο βορά σε οργανωμένα συμφέροντα.
---
*

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου