Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2016

... ο θάνατος μιας εφημερίδας δεν είναι η ζωή μιας άλλης ...

*
Ανασυγκρότηση
***
*

Καταδικασμένη η «υφαρπαγή» αναγνωστών


Ανεξάρτητα με το αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς με το λουκέτο σε μια εφημερίδα έχει αποδειχθεί τα τελευταία 6-7 χρόνια ότι κανένας αναγνώστης όταν σταμάτησε να υπάρχει η εφημερίδα που αγόραζε, ειδικά στην περίπτωση των εφημερίδων, δεν μετακινήθηκε σε κάποια άλλη που συγγένευε θεωρητικά τουλάχιστον ιδεολογικά με εκείνη που έπαψε να υπάρχει.


Το παράδειγμα της Ελευθεροτυπίας είναι το πλέον χαρακτηριστικό. Τα στελέχη του Πήγασου και του ΔΟΛ θεωρούσαν ότι το κλείσιμο της «Ε» θα φέρει στα δικά τους έντυπα τόσο τους αναγνώστες όσο και τη διαφημιστική πίτα της «Ε». Τελικά δεν κέρδισαν απολύτως τίποτε. Οι αναγνώστες της «Ε» αποδείχτηκε ότι απλά σταμάτησαν να αγοράζουν εφημερίδα και οι διαφημιστές φυσικά δεν έσπευσαν να μεταφέρουν αυτούσια τα budget που είχαν διαθέσιμα στην «Ε» στους δύο ομίλους.

Υπάρχουν και άλλα παραδείγματα ακόμη και στο τηλεοπτικό τοπίο όπου οι τηλεθεατές ενός καναλιού ή ακόμη και μιας εκπομπής δεν μεταφέρθηκαν μονοκούκι σε κάποιο ομοειδές κανάλι ή εκπομπή όταν αυτή σταμάτησε να υπάρχει. Οι εξηγήσεις υπάρχουν και είναι πολλές. Για αυτό καλό είναι να μην επιχαίρουν κάποιοι για το ενδεχόμενο λουκέτου στον ΔΟΛ πιστεύοντας ότι την άλλη μέρα θα δουν αύξηση των κυκλοφοριών τους ή των διαφημιστικών τους εσόδων. Με δεδομένη και την οικονομική κατάσταση κάποιος που έστω και δύσκολα αλλά από τη συνήθεια ετών αγόραζε ας πούμε καθημερινά ΝΕΑ δεν νομίζουμε ότι το ίδιο εύκολα θα πάει κάθε μέρα στο περίπτερο να αγοράσει κάποια άλλη εφημερίδα. Ισως κάποιοι αναγνώστες του Βήματος που θέλουν να έχουν ένα Κυριακάτικο έντυπο στα χέρια τους να δοκιμάσουν να αγοράσουν κάποια άλλη εφημερίδα, αλλά μην περιμένουν κάποιοι ότι θα πάρουν όλο ή έστω σημαντικό μέρος των αναγνωστών του Βήματος αυτόματα από τη μια Κυριακή στην άλλη. Εδώ αποδείχτηκε τα τελευταία χρόνια ότι οι αναγνώστες μιας εφημερίδας σταματούν να την αγοράζουν αν αλλάξει ιδιοκτησιακό καθεστώς οπότε σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι να αλλάξουν εφημερίδα.

Λάθος η αναφορά του «Ε.Τ»
και της Γιάννας στην ιστορία της κρίσης στον Τύπο

Οι αρνητικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών σε ΔΟΛ και Πήγασο επανέφεραν στο προσκήνιο αναλύσεις για την κρίση του Τύπου και σε αυτές γίνεται συχνά αναφορά και στο κλείσιμο του Ελεύθερου Τύπου από την Γιάννα Αγγελοπούλου.

Η περίπτωση του «Ε.Τ» είναι ιδιαίτερη αφού η οικογένεια Αγγελόπουλου έκανε σειρά στρατηγικών λαθών που ακόμη και στις ανθηρές εποχές του Τύπου δεν θα επέτρεπε την ομαλή πορεία της εφημερίδας. Η Γιάννα πήρε μια από τις εμβληματικές εφημερίδες του δεξιού χώρου και αποφάσισε με το καλημέρα να τη στρίψει στο κέντρο. Οπως λένε πολλοί αφού η οικογένεια ήθελε να εμπλακεί στα ΜΜΕ και ήθελε να παίξει μπάλα στο κέντρο μπορούσε απλά να ανοίξει ένα νέο έντυπο. Η αγορά και το επαναλανσάρισμα του Ε.Τ της κόστισε περισσότερο από ό,τι αν άνοιγε μια νέα εφημερίδα.

Το δεύτερο στρατηγικό λάθος ήταν ότι αποφάσισε να κάνει τη στροφή πιστεύοντας ότι θα τη βοηθήσουν στελέχη εντύπων που οι παραδοσιακοί αναγνώστες του Ε.Τ θεωρούσαν αντίπαλα. Ολες τις θέσεις κλειδιά στον Ε.Τ κατέλαβαν στελέχη του ΔΟΛ και άλλα πρόσωπα που δεν είχαν σχέση με τη ΝΔ. Ετσι με αυτόν τον τρόπο κατευθείαν αποξενώθηκαν οι παραδοσιακοί αναγνώστες του Ε.Τ που δεν έβρισκαν πλέον λόγο να αγοράζουν την εφημερίδα. Αν ήθελαν να διαβάζουν Λακόπουλο ή Παπαγιαννίδη θα αγόραζαν το ΒΗΜΑ… Από την άλλη πλευρά οι αναγνώστες του χώρου που προσέγγιζε η Γιάννα δεν υπήρχε ποτέ περίπτωση να μετακομίσουν. Κανείς αναγνώστης των ΝΕΩΝ δεν θα σκεφτόταν ούτε σε κακό όνειρο του να πάει στο περίπτερο και αντί να πάρει τα ΝΕΑ να πληρώσει να πάρει στα χέρια του τον Ε.Τ έστω και αν αυτός ήταν σε νέο πολυτελές και πιο φιλικό περιτύλιγμα. Ετσι το παιχνίδι ήταν καταδικασμένο εξ αρχής.

Η μόνη σύγκριση και αναφορά για την παρουσία της οικογένειας Αγγελόπουλου στα ΜΜΕ που έχει νόημα είναι ο τρόπος που επέλεξε να αποχωρήσει από αυτά. Οταν είδε ότι το πράγμα δεν πάει άλλο έφυγε χωρίς να αφήσει πίσω της κανένα χρέος ούτε στην εφημερίδα ούτε στους εργαζομένους. Ενώ δυστυχώς αποδείχτηκε πως όλοι οι υπόλοιποι εκδότες έκαναν και κάνουν ακριβώς το αντίθετο.
---
---
*

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου