Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2012

... οι διαφημιστικές χρωστάνε, τα ΜΜΕ την "πληρώνουν" ...

*
Σωτήρης Μανιάτης
("Εφημερίδα των Συντακτών")
***
*
Διαφημιστικές με χρέη

Η πρώτη «μπόρα» της οικονομικής κρίσης στο τοπίο των μίντια της χώρας έπληξε, όπως ήταν αναμενόμενο, τις διαφημιστικές εταιρείες. Οι περισσότερες επιχειρήσεις έσπευσαν ως πρώτη κίνηση αντιμετώπισης της κατάστασης να μειώσουν δραστικά τα διαφημιστικά τους μπάτζετ, με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη αγορά να πάθει καθίζηση.

Κάτι που είχε αντίκρισμα και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τα οποία έχασαν σημαντικό μέρος από τα έσοδά τους, αλλά και στις ίδιες βέβαια τις διαφημιστικές εταιρείες, ορισμένες εκ των οποίων δεν κατάφεραν να αντέξουν βάζοντας τελικά «λουκέτο». Αλλες αποχώρησαν από την ελληνική αγορά, ενώ δεν έλειψαν και οι συγχωνεύσει και εξαγορές.

Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίστηκε, πέραν των όσων αναφέρονται παραπάνω αλλά και της μείωσης της κατανάλωσης, είναι οι επισφάλειες. Τα «φέσια» δηλαδή που αυξήθηκαν. Πολλές εκ των εταιρειών οφείλουν σημαντικό μέρος των χρεών τους στο «λουκέτο» του Alter καθώς είχαν ανοιχτεί προαγοράζοντας χρόνο και τελικά το «φέσι» που τους φόρεσε το κανάλι δημιούργησε ασφυκτικές καταστάσεις.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για τρίτη συνεχή χρονιά παρατηρείται μείωση της διαφημιστικής δαπάνης που προσεγγίζει το 30%. Σχεδόν κατά το ίδιο ποσοστό εμφανίζουν μείωση και τα έσοδα των διαφημιστικών εταιρειών τουλάχιστον συγκρίνοντας το 2010 και το 2009, καθώς μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν σαφή στοιχεία για το 2011.

Σύμφωνα πάντως με τους ισολογισμούς του 2010, όλες οι διαφημιστικές εταιρείες εμφανίζουν συνολικές υποχρεώσεις 465.706.550 ευρώ, ενώ αν συνυπολογιστούν και τα χρέη άλλων πέντε, για τις οποίες για διάφορους λόγους εντοπίζονται ισολογισμοί μόνο του 2009, το ποσό ανεβαίνει στα 606.832.003 ευρώ. Οι περισσότερες πάντως εμφανίζουν μειώσεις από χρόνο σε χρόνο ως προς τα συσσωρευμένα χρέη τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η Bold/Ogilvy & Mather εμφανίζει συνολικές υποχρεώσεις που ξεπερνούν τα 66,9 εκατ. ευρώ, ενώ η Leo Burnet, που έχει πλέον κλείσει, το 2009 είχε συσσωρευμένα χρέη σχεδόν 65,6 εκατ. ευρώ. Στα 6,3 εκατ. ευρώ φτάνουν οι υποχρεώσεις της Vitamin και στα 55,3 εκατ. ευρώ τα χρέη της Upset.

Οι συνολικές υποχρεώσεις της Ashley & Holmes, η οποία έχει βάλει «λουκέτο», αγγίζουν τα 38,3 εκατ. ευρώ, ενώ η Κaramella που ανέστειλε τη λειτουργία της (παραμένοντας στην ιδίων συμφερόντων Choose) το 2010 είχε χρέη περίπου 9,7 εκατ. ευρώ. Kαι η Μass έχει πλέον κλείσει, με τα διαθέσιμα στοιχεία να δείχνουν ότι το 2010 είχε συνολικές υποχρεώσεις 58,7 εκατ. ευρώ.

Οπως ήταν αναμενόμενο, σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στις διαφημιστικές εταιρείες, καθώς εκτός από τα «λουκέτα» υπήρξαν σημαντικές περικοπές σε προσωπικό. Εργαζόμενοι, που βρέθηκαν αντιμέτωποι με το φάσμα της ανεργίας χωρίς να ανοίξει «ρουθούνι», κι αυτό διότι αντίθετα με άλλους κλάδους δεν διαθέτουν συνδικαλιστικό φορέα.

Ακόμα και τα άλλοτε golden boys της διαφημιστικής αγοράς βρίσκονται σε δυσχερή θέση, καθώς άλλοι έχασαν οριστικά τις παχυλά αμειβόμενες θέσεις τους αλλά και όσοι παρέμειναν στην αγορά (στην ίδια ή άλλες εταιρείες) αναγκάστηκαν να συμφωνήσουν με εξαιρετικά χαμηλότερους μισθούς.

Ορισμένοι πάντως επισημαίνουν ότι ο χώρος αρχίζει να βρίσκει ισορροπία παρότι δεν εντοπίζεται για την ώρα αντιστροφή της κατάστασης. Τονίζουν όμως ότι μια πολιτική και οικονομική έστω σταθεροποίηση θα δώσει ανάσες και σε αυτόν τον χώρο που τρία χρόνια κλονίζεται.
---
Σημ.: την επιμέλεια της εικονογράφησης είχε η Ανασυγκρότηση
*


ΕΤΗΠΤΑ - ΛΙΘΟΓΡΑΦΟΙ : Γιατί δύο σωματεία;

                                                                 * 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου