Παρασκευή, 2 Δεκεμβρίου 2016

... Κώδικας Δεοντολογίας στο ελληνικό internet - Ναι, Ναι ...

*
Ανασυγκρότηση
***
*

Πόση δεοντολογία
υπάρχει στο ελληνικό internet;
Απάντηση: καμία (σχεδόν)



Για γέλια και κλάματα η φάση. Μάλλον για κλάματα δηλαδή αλλά από τη στιγμή που δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι λέμε πως είναι (και) για γέλια. 

Παρουσιάστηκε λοιπόν ο Κώδικας Δεοντολογίας για τα Ψηφιακά Μέσα Ενημέρωσης,για το internet και τα social media δηλαδή, όπως τον ετοίμασε η Ενωση Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ).

Τον διαβάζουμε (80 σελίδες!) και καταλαβαίνουμε πως τα περισσότερα από όσα αναφέρονται στα άρθρα του, αποτελούν κάτι το ξένο και εντελώς άγνωστο για το ελληνικό διαδίκτυο.

Δείτε, παράδειγμα: «ο δημοσιογράφος δε θα πρέπει να δέχεται πληρωμές από κυβερνητικά συμβούλια ή από οποιαδήποτε ομάδα, η οποία θα δημιουργούσε σύγκρουση συμφερόντων». Το διαβάσαμε και πήγαμε να... πνιγούμε! Στην Ελλάδα να πληρώνονται δημοσιογράφοι ή να δουλεύουν ως γραφεία τύπου; Ε, όχι δα.

Περιμένετε, έχει κι άλλα. Όπως για το copy paste, για τη λογοκλοπή. Στην περίπτωση που ο «δημοσιογράφος χρησιμοποιεί ολόκληρο το έργο, λέξεις ή ιδέες ενός άλλου δημιουργού χωρίς να γίνεται αναφορά στην πηγή» ο Κώδικας αναφέρει τα εξής: «Προϋποτίθεται ότι θα γίνει νέα δημοσίευση με screenshot και ενεργό link της αρχικής πηγής και δεν θα φιλοξενηθεί ολόκληρο το δημοσίευμα, παρά μόνον μια αναφορά». Πόσο, άραγε, συμβαίνει κάτι τέτοιο; Σε ελάχιστες περιπτώσεις. Οι περισσότεροι αναδημοσιεύουν ολόκληρα τα κείμενα βάζοντας απλώς με μικρά γράμματα την πηγή. Τα «κλικ» τα κέρδισαν όμως με τον κόπο του άλλου.

Και να ήταν μόνο το internet, για δείτε και το ραδιόφωνο. Την ώρα που ο συγκεκριμένος Κώδικας λέει πως πρέπει τα ΜΜΕ να «φιλτράρουν το υβριστικό περιεχόμενο με γνώμονα τον σεβασμό προς το κοινό τους» και ο δημοσιογράφος «οφείλει να αξιολογεί το προφίλ του ομιλητή, την προσέγγιση του λόγου, την πρόθεσή του ως προς το περιεχόμενο και τον τύπο της ομιλίας», το Βήμα 99.5 σέβεται τόσο το... κοινό, που παίρνει τους υβριστικούς χαρακτηρισμούς του Γρηγόρη Ψαριανού και τους κάνει έως και διαφημιστικά σποτάκια.

Διαβάστε επίσης δύο πράγματα που γράφει ο Κώδικας και είναι εντελώς ανέφικτα. Το πρώτο: «Στην περίπτωση επιβολής κατευθυντήριων γραμμών, θα πρέπει να επιμείνει ο δημοσιογράφος στο ζήτημα της διαφάνειας». Μη γελάτε παρακαλώ. Και το δεύτερο: «Όταν ο ιδιοκτήτης ενός Μέσου Ενημέρωσης επιχειρεί ανοιχτή παρέμβαση στις πολιτικές εξελίξεις προσπαθώντας να επηρεάσει την κοινή γνώμη, ισχύει ό,τι σε κάθε περίπτωση παρέμβασης και ελέγχου στο δημοσιογραφικό προϊόν, δηλαδή η καταγγελία ή άρνηση αυτής, διαφορετικά η ξεκάθαρη δήλωση ότι εκφράζονται συγκεκριμένες πεποιθήσεις». Πείτε μου, ποιος δημοσιογράφος θα πάει κόντρα στον ιδιοκτήτη του Μέσου στο οποίο εργάζεται;

Ωραίος ο Κώδικας δεν λέω, ωραίος και διακοσμητικός φυσικά.
---
πηγή: Δημ. Κανελλόπουλος/http://www.e-tetradio.gr/
---
*

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου