*
Ανασυγκρότηση
***
*
Η ΥΠΕΡΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΚΑΙ Η ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΥΠΕΡΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΙΟ ΠΑΡΑΔΟΞΗ ΘΕΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ - Η ΜΙΝΤΙΑΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΚΙΜΑ ΚΑΙ Η ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ
Παλιά αν στις ολιγοσέλιδες εφημερίδες γράφονταν μερικά εκατομμύρια λέξεις τον χρόνο, τώρα η παραγωγικότητα στα γραπτά Μέσα μετριέται σε δισεκατομμύρια. Ποταμοί κειμένων ξεχύνονται από εκατοντάδες πηγές και αρδεύουν ένα κοινό που αρπάζει μια-δυο σταγόνες και πάει παραπέρα. Σπάνια ένα μεγάλο διαδικτυακό κείμενο διαβάζεται ολόκληρο. Στα σάιτ πρωταρχικός στόχος δεν είναι η ανάγνωση, είναι το χτύπημα, το άνοιγμα του κειμένου για να καταγραφεί η επίσκεψη και να αυγατίσει ο αριθμός των επισκεπτών-αναγνωστών. Γι αυτό και οι τίτλοι συχνά είναι παραπλανητικοί, ακόμα και από τα σοβαρά Μέσα. Διαβάζεις για παράδειγμα (όχι τώρα, με την όξυνση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αλλά παλιότερα) για συναγερμό στο Πεντάγωνο, και όταν ανοίγεις βλέπεις ότι ήταν μια απλή ετήσια άσκηση. Σε άλλη περίπτωση ο τίτλος σε πληροφορεί για το δράμα του Τζώρτζογλου στην Αμερική και το κείμενο μιλάει για τη συμμετοχή του σε έργο ελληνικής αρχαίας τραγωδίας!
Στα έντυπα και στα ηλεκτρονικά Μέσα οι άλλοτε πρωτότυπες ιδέες περνούν και ξαναπερνούν από τη μιντιακή μηχανή του κιμά, τριπλοκόβονται και σερβίρονται για νέες. Θέματα υγιεινής διατροφής, με προτάσεις για τρόφιμα αντιοξειδωτικά, αντικαρκινικά ή αφροδισιακά που ορθώνουν τείχη στη γήρανση ή οδηγούν σε ατσάλινη σφυρήλατη στύση, επανέρχονται αλεσμένα. Επαγγελματίες δημοσιογράφοι (και άλλοι κάτι σαν επαγγελματίες) τροφοδοτούν με τραβηγμένα θέματα την αναγκαστική υπερπαραγωγή για να ταΐσουν τον υπερπληθυσμό αναγνωστών τους, μόνιμων ή περαστικών, που κάνουν διαδικτυακό ζάπινγκ και διατρέχουν τους δρόμους του κυβερνοχώρου σαν αγέλες που ανοίγουν και κλείνουν στο διάβα τους ιστοσελίδες μένοντας σε κάθε μία από δευτερόλεπτα έως κάποια λεπτά.
Η αυξημένη ανάγκη για πληροφορίες οδηγεί σε θεματολογικές ακρότητες ή σε παντελώς άχρηστες ειδήσεις, που κάποιες φορές υποδηλώνουν τη βαριά αρρώστια της δημοσιογραφίας. Έτσι διαβάζουμε για κάποιον Τζώρτζη, του οποίου «η αποχώρηση από το MasterChef γονάτισε το Twitter» και μαθαίνουμε τι φταίει και τι πρέπει να κάνουμε όταν πετάει το μάτι μας. Σε ακόμα πιο... χρηστικές πληροφορίες μας αποκαλύπτουν «όλη την αλήθεια για το πόσες θερμίδες καίγονται στον αυνανισμό»! Θα το έλεγες πρόοδο της δημοσιογραφικής αλήθειας αν σκεφτείς ότι μερικές γενιές πίσω οι άνθρωποι μάθαιναν, έλεγαν ή άκουγαν, ότι η κατά μόνας σεξουαλική ικανοποίηση τυφλώνει. Τώρα τουλάχιστον τα Μέσα λένε πόσο χρήσιμη είναι για τη σιλουέτα. Βέβαια, για ορισμένους στη δημοσιογραφία εξακολουθεί να τυφλώνει.
*
Παλιά αν στις ολιγοσέλιδες εφημερίδες γράφονταν μερικά εκατομμύρια λέξεις τον χρόνο, τώρα η παραγωγικότητα στα γραπτά Μέσα μετριέται σε δισεκατομμύρια. Ποταμοί κειμένων ξεχύνονται από εκατοντάδες πηγές και αρδεύουν ένα κοινό που αρπάζει μια-δυο σταγόνες και πάει παραπέρα. Σπάνια ένα μεγάλο διαδικτυακό κείμενο διαβάζεται ολόκληρο. Στα σάιτ πρωταρχικός στόχος δεν είναι η ανάγνωση, είναι το χτύπημα, το άνοιγμα του κειμένου για να καταγραφεί η επίσκεψη και να αυγατίσει ο αριθμός των επισκεπτών-αναγνωστών. Γι αυτό και οι τίτλοι συχνά είναι παραπλανητικοί, ακόμα και από τα σοβαρά Μέσα. Διαβάζεις για παράδειγμα (όχι τώρα, με την όξυνση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αλλά παλιότερα) για συναγερμό στο Πεντάγωνο, και όταν ανοίγεις βλέπεις ότι ήταν μια απλή ετήσια άσκηση. Σε άλλη περίπτωση ο τίτλος σε πληροφορεί για το δράμα του Τζώρτζογλου στην Αμερική και το κείμενο μιλάει για τη συμμετοχή του σε έργο ελληνικής αρχαίας τραγωδίας!
Στα έντυπα και στα ηλεκτρονικά Μέσα οι άλλοτε πρωτότυπες ιδέες περνούν και ξαναπερνούν από τη μιντιακή μηχανή του κιμά, τριπλοκόβονται και σερβίρονται για νέες. Θέματα υγιεινής διατροφής, με προτάσεις για τρόφιμα αντιοξειδωτικά, αντικαρκινικά ή αφροδισιακά που ορθώνουν τείχη στη γήρανση ή οδηγούν σε ατσάλινη σφυρήλατη στύση, επανέρχονται αλεσμένα. Επαγγελματίες δημοσιογράφοι (και άλλοι κάτι σαν επαγγελματίες) τροφοδοτούν με τραβηγμένα θέματα την αναγκαστική υπερπαραγωγή για να ταΐσουν τον υπερπληθυσμό αναγνωστών τους, μόνιμων ή περαστικών, που κάνουν διαδικτυακό ζάπινγκ και διατρέχουν τους δρόμους του κυβερνοχώρου σαν αγέλες που ανοίγουν και κλείνουν στο διάβα τους ιστοσελίδες μένοντας σε κάθε μία από δευτερόλεπτα έως κάποια λεπτά.
Η αυξημένη ανάγκη για πληροφορίες οδηγεί σε θεματολογικές ακρότητες ή σε παντελώς άχρηστες ειδήσεις, που κάποιες φορές υποδηλώνουν τη βαριά αρρώστια της δημοσιογραφίας. Έτσι διαβάζουμε για κάποιον Τζώρτζη, του οποίου «η αποχώρηση από το MasterChef γονάτισε το Twitter» και μαθαίνουμε τι φταίει και τι πρέπει να κάνουμε όταν πετάει το μάτι μας. Σε ακόμα πιο... χρηστικές πληροφορίες μας αποκαλύπτουν «όλη την αλήθεια για το πόσες θερμίδες καίγονται στον αυνανισμό»! Θα το έλεγες πρόοδο της δημοσιογραφικής αλήθειας αν σκεφτείς ότι μερικές γενιές πίσω οι άνθρωποι μάθαιναν, έλεγαν ή άκουγαν, ότι η κατά μόνας σεξουαλική ικανοποίηση τυφλώνει. Τώρα τουλάχιστον τα Μέσα λένε πόσο χρήσιμη είναι για τη σιλουέτα. Βέβαια, για ορισμένους στη δημοσιογραφία εξακολουθεί να τυφλώνει.
---
---
*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου